Boek met noodzaak

Annelin 12 juni 2024
Soms voel je dat een boek een noodzaak heeft. Dat het met noodzaak geschreven is, een boodschap met noodzaak naar buiten willen brengen. 'Het hele dorp wist het' van Rinke Verkerk zal me nog lang bij blijven. Het gaat over seksueel misbruik en dat niet alleen, het gaat over hoe misbruik van generatie op generatie kan worden doorgegeven, hoe het zich binnen een familie als een olievlek verspreidt, hoe het kan dat een heel dorp ervan af weet en het gedoogd wordt. In het bijzonder gaat dit boek over de omstanders van seksueel misbruik, over hoe slachtoffers geïsoleerd worden en omstanders er het liefst zo ver mogelijk bij vandaan blijven.

De metafoor van het leven onder een glazen stolp is een raak beeld dat vaak terugkomt in het boek. Het verhaal wordt afgewisseld met informatieve stukken over seksueel misbruik vanuit psychologisch oogpunt. Dit onderbreekt het verhaal, maar brengt de lezer veel bij. De onderbreking van het verhaal vond ik niet storend, want de informatie en statistieken tussendoor hebben ook een noodzaak: het is van belang om te weten hoe schadelijk misbruik is én hoe schadelijk het voor slachtoffers is wanneer omstanders stil blijven.

Een boek waarvan ik toen ik het uit had voor het eerst echt dacht: wat ontzettend goed dat dit boek bestaat. Rinke Verkerk weet op heldere en confronterende wijze een biografisch verhaal te vertellen en te verweven met informatie.

Meer recensies van Annelin