Een prachtig kinderboek over uit de kast komen!

Annemieke de Jong 01 augustus 2024
Net voor de zomervakantie zit Jasper in de klas, wanneer Menno gevraagd wordt voor de klas te gaan staan. Menno vertelt dat hij eigenlijk een meisje wil zijn, en dat dit al van jongs af aan zo was... een verwarrende gebeurtenis voor Jasper.

"Ik van niet op meisjes, maar wel op Menno."

Want Jasper is homo. Alleen zijn ouders weten het, of althans dat denkt Jasper, want wanneer hij bij zijn oma is krijgt hij een mooie regenboogriem. De hele vakantie neemt Jasper zich voor de riem te dragen, maar steeds is er iets wat hem er van weerhoudt. Ondertussen spelen er allemaal zaken met Jasper en zijn vrienden en met de einde van de vakantie in zicht, ligt de riem nog steeds veilig verborgen, maar dan floept Jasper het er uit!

"Ik ben homo," zeg ik. Het is even stil.
"Gadver," zegt Simon. En Jaap: "Dat is toch zeker een grap."
Ik geef geen antwoord.
"Nou ja," zegt Simon na een tijdje. "Moet je zelf weten. Maar ik vind het goor."

En die uitspraak lijkt alles te veranderen. Het is niet meer zo als daarvoor! Een realiteit waarmee helaas ook veel jongeren in het dagelijks leven moeten dealen. Maar gelukkig voor Jasper is daar Menno!

De grote vraag is, durft Jasper zijn riem nog te dragen, nu zijn vrienden niet zo hebben gereageerd als hij had gehoopt.

Dolf Verroen zet met Een regenboog in mijn kast een prachtig verhaal neer dat voor iedere jongere goed is om te lezen. Het gaat over jezelf kunnen zijn en jezelf mogen zijn! Het gaat over de worsteling waar LHBTQI+ jongeren mee te maken krijgen en hoe moeilijk het kan zijn om eerlijk te zijn.

Daarnaast bezit het boek een gezonde dosis humor, die er voor zorgt dat het boek ondanks het onderwerp, luchtig en prettig te lezen blijft!

"Geen gevoel, Japser?"
"Nee meneer, gelukkig niet."

Een must read voor alle jongeren (in of uit de kast, wel of geen deel van de LHBTQI+ gemeenschap), omdat het laat zien dat het geen keuze is. Omdat het laat zien dat het niet makkelijk is! Omdat het laat zien dat je er mag zijn, ongeacht wie je bent!

Meer recensies van Annemieke de Jong