Bijzonder verhaal over krachtige vrouwen in oorlogstijd

Annemieke de Jong 03 september 2024
Brenda Meuleman zet zichzelf met haar vierde historische roman overduidelijk op de kaart.

Ik zie je aan de overkant vertelt het verhaal van drie krachtige vrouwen (Claar, Hanna en Antonia) uit 1 gezin. Wanneer Claar haar vader overlijdt laat hij haar iets beloven, namelijk dat wanneer de Duitsers binnen vallen ze niet blijft toekijken en niets doet, en dus, als het zover ziet Claar maar één keuze en wordt onderdeel van het Verzet!

Binnen het Verzet krijgt Claar een steeds belangrijkere posititie, waarmee ze niet alleen haar zelf maar ook haar zus en moeder in gevaar brengt... dit gevaar groeit wanneer de buren worden opgepakt en Antonia geen andere keuze ziet dan een achtergebleven onderduiker op te vangen in hun huis...

Wanneer vervolgens ook Claar haar verloofde en haar moeder worden opgepakt, heeft Claar nog maar één keuze... Ze moet ze bevrijden!

Ik zie je aan de overkant is een enorm krachtig geschreven verhaal dat, voor wie Nijmegen kent, enorm veel herkenning op zal roepen. Bijzonder aan dit boek is dat de hoofdstukken vanuit wisselende perspectieven zijn geschreven. Hierdoor worden we niet alleen deelgenoot van Claar haar ervaringen, haar gedachten en haar angsten. We maken ook op een bijzonder manier kennis met de andere belangrijke karakters in het boek.

Dit laatste is aan het begin even wennen, maar zorgt er uiteindelijk voor dat je ieder karakter omarmt, ieder karakter in je hart sluit en ieder karakter tot aan het einde van de oorlog wil blijven volgen!

Wie houdt van oorlogsverhalen en van een verhaal vol krachtige personages, die zich niet alleen maar van hun sterke, maar ook van hun kwetsbare kant laten zien is dit boek een absolute must read!

Meer recensies van Annemieke de Jong