Informatie maatschappij

AnneSwart 07 oktober 2024
Van Edward Den Ouden kreeg ik de gelegenheid om zijn boek: 'De Appgroep" - aan het typen ....' te lezen. Uitgegeven door Social Glue via De Vrije Uitgevers.

Als je de cover van het boek ziet, denk je: dit wordt een spannend boek. Het is een spannend boek, maar op een heel andere manier. Een boek wat mij inzicht heeft gegeven in een richting waar ik wel wat vanaf wist, maar dat er zo verschillend over zoveel zaken gedacht werd en dat door zovelen dat wist ik niet. Het lijkt wel of je in een TGV-trein zit en je er niet uit kan. Het boek blijft boeien.

Ernst, een middelbare man van in de vijftig, richt een appgroep op met 15 mannelijke leden. De appgroep krijgt de naam 'De verwarde mannen' .Alleen Edward kent de personen, onderling kennen ze elkaar niet. De communicatie gaat als volgt: in de appgroep. Er wordt een oneliner of onderwerp in de groep gegooid. Bijvoorbeeld wat vinden jullie van de WEF (World Economic Forum) dan krijg je bijna 15 verschillende antwoorden en inzichten. Maar onder andere wordt er ook getypt over: globalisering, hybride oorlogvoering, PETA etc. Je zou denken, het is een politiek boek.Maar nee, dat juist niet. Je leest dat bijna iedereen lid een andere mening er op na houdt. Je ziet polarisatie als vijand onthullen.
Er komen omschrijvingen te voorschijn zoals cyberchondria, digitale detox, infobesitas, echo chamber etc.
Na honderdduizenden app's en een paar jaar later besluit Ernst om de appgroep een uitnodiging voor een borrel te sturen.
Voor het eerst ziet de appgroep elkaar in levende lijve. Het samenzijn is ontzettend gezellig en er komen nu hele andere zaken ter tafel. Menno, een van de leden, die wel lid is maar nagenoeg altijd afwezig, speelt een hoofdrol. Na zijn onverwacht en onverhoed overlijden besluit Ernst om de appgroep op te heffen.

Het boek inspireert mij om te onderzoeken hoe ik in de verschillende appgroepen 'aanwezig' ben. In wat voor informatie maatschappij wij allen leven. Wil ik zo verder gaan.

Lees het boek en je zult het een eyeopener vinden. Kan ik überhaupt 1 dag zonder mijn smartphone?

Hebban ****

Meer recensies van AnneSwart