Blijf leven

AnneSwart 18 september 2024
Van Uitgeverij Doornwater mocht ik een recensie schrijven van het boek: "De Joodse vrouw",
Auteurspagina Anneloes Tieleman.
De cover spreekt mij zeer aan. Een vrouw met haar handen in spijker draad en met de Israëlische vlag.

De hoofdpersoon Maartje krijgt een ultra orthodoxe Joodse buurvrouw. Zowel Maartje als Aviva zijn schrijfster. Aviva schrijft, maar gebruikt een pseudoniem. Dit pseudoniem is noodzakelijk voor haar geloof. Een gecompliceerde relatie ontstaat tussen beiden. Dit door het orthodoxe geloof. Op een dag lijkt Aviva wel van de aardbodem verdwenen. Maartje doet er alles aan om Aviva te vinden en dit gaat verder dan de grenzen van Nederland. Vele problemen zijn bij Maartje op haar pad gekomen. Onder andere h
aar moeder Florence heeft de ziekte van Alzheimer en woont in Canada.
Na ruim 2 jaar komt Aviva totaal onverwacht in Maartje haar leven terug. Kunnen ze verder, of zoals Maartje haar moeder Florence zegt: "zet je leven niet in de wacht maar leef".

Dit boek houdt voor mij meer in dan de relatie tussen Maartje en Aviva. Het behelst de wereld van de orthodoxe geloven. Maar ook je eigen ervaringen: kan je houden van twee mensen. Kan je doorgaan met het leven ondanks een verloren liefde.

Het is een boek met karakter.

Meer recensies van AnneSwart