Magistraal

AnneSwart 25 augustus 2024
Wat een voorrecht was het voor mij om het boek "De Laatste Natie" te mogen lezen van de auteur Karl Sallets.

Het boek DLN is magistraal. Het bestaat uit 2 delen: het Slot van Keizer Karel de Vijfde en Het genot van de erfzonde. Woorden schieten te kort. De schrijfstijl zo mooi en bijzonder. Alles komt voor in het boek: liefde, erotiek, intriges, verraad, oorlogen, erfzonde, vriendschappen, haat en nijd, spanning, familiebanden etc. In het boek worden heden en verleden afgewisseld.
Er komen zoveel personen voor in het boek DLN dat de auteur achter in het boek een rol bezetting heeft geschreven. Ik vond dat persoonlijk heel fijn.

Johannes van Ruusbroec die in het boek verweven zit en het vanuit zijn schrijnertje aanschouwd.

De hoofdrolspelers in DLN zijn Sus een filosoof en rechtsgeleerde en Emma een nazaat van Johanna de Medici. Sus en Emma ontmoeten elkaar in het Justitiepaleis. Sus heeft rondom zijn 15e levensjaar iets vreselijks gedaan, wat hij nog steeds meedraagt. Dit gebeurde bij de eeuwenoude kastanjeboom gelegen in het park van het Slot van Karel de Vijfde. Emma is opgezadeld met problemen in haar familie wiens dynastie teloor lijkt te gaan. Er komen personen tevoorschijn in het boek die vreselijke dingen in het verleden en heden hebben meegemaakt en uitgevoerd hebben.

Men wilt een nieuwe natie oprichten gebaseerd onder andere op: geschiedenis, menswetenschap en economie. Dit wordt in het boek goed uitgelegd.

De woorden "bezieling is de enige kracht die de mensheid behoed van de ondergang" zullen voor mij gebonden zijn aan dit magistrale boek. Ik zal het boek zeker nog meerdere malen gaan lezen.

Classificering voor mij *****. Helaas mag ik geen meer sterren dan vijf geven, maar voor mij is het boek "De Laatste Natie" 9 sterren waard.

Meer recensies van AnneSwart