Winstbejag

AnneSwart 16 september 2024
De eco-thriller "Ontworteling" geschreven door Janine Keijser. Ik heb het e-book gelezen. Er zijn drie delen, die goed apart van elkaar gelezen kunnen worden:
"Rauw", "Beproevingen" en
"Ontworteling".

In de "Ontworteling" is Lara de hoofdpersoon. Lara is een journalist en een fanatiek activist. Ze wordt gevraagd om naar het Amazonegebied te vertrekken om te kijken hoe het gaat met de ontbossing van het Amazonegebied. Remco is een bekende van haar en zegt dat zijn organisatie alles doet voor de inheemse bevolking. Hij suggereert dat hij te goeder trouw is.
In het Amazonegebied aangekomen komt Lara in een web terecht van intriges. Het gaat zoals het bijna altijd gaat om winstbejag door met name de "witte" mensen. Lara komt in aanraking met de inheemse bevolking. Ze ervaart hoe nauw de inheemse bevolking verbonden is met de natuur. Maar ook voodoo komt op haar pad. Er wordt een hevige strijd gevoerd in het Amazonegebied. Uiteindelijk lukt het Lara om een en ander recht te zetten. Maar er valt nog veel werk voor Lara en andere activitisten te doen. Terug in Nederland laat Lara het er niet bij zitten. Lara heeft tevens een levensles geleerd door haar verblijf in het Amazonegebied: "het enige wat ik kon doen, was het idee van loslaten, dat alles in mijn handen lag".

Het boek is enorm spannend. En buiten dat is het een boek over de waarheid wat er gebeurd onder andere in het Amazonegebied. Is het een wake up call voor andere gebieden in de wereld waar onder bijvoorbeeld olie, grondstoffen en goud exploitatie plaatsvindt. De natuur, mensen en dieren worden hiervoor vernietigd.
Dat is de ondertoon van het boek
"Ontworteling".

Meer recensies van AnneSwart