Ontroerend

AnneSwart 11 oktober 2024
Van de week kreeg ik met de post het boek "Slangenhuid" opgestuurd. Bedankt Carla Wijers en Hanneke van de Water. Twee dezelfde vrouwen staan op de cover. Wat een metamorfose heeft er plaats gevonden. Die metamorfose lees je dit in het ontroerende boek met diverse verrassende plots.

Eline is een vrouw van in de 50. Opgevoed als enigst kind in een zeer beschermende omgeving, docente Duits, getrouwd met haar eerste liefde, gestopt met werken toen zij haar eerste (van de vier), kind kreeg.
Haar man Robert houdt haar tijdens haar huwelijk klein. Eline ontwikkelt zich niet verder, maar kruipt in haar schulp. Hun vier kinderen weten niet beter.
Robert overlijdt "onverwacht". Dan verandert er iets in Eline. Ze vertrekt uit haar oude omgeving en gaat wonen dichterbij haar kinderen. Ze probeert haar verleden achter te laten. Daar ontmoet ze Marleen. Ze herkent de situatie waar Marleen in zit en probeert haar te helpen. Ze heeft de bedoeling om het Pieterpad te gaan lopen in 1 keer en alleen. Tijdens het lopen van het Pieterpad komt ze steeds nader tot haar kern. Marleen denkt dat ze tijdens het lopen in de gaten wordt gehouden. Ternauwernood ontsnapt ze aan een aanslag op haar leven.

Wat het boeiende/ontroerende aan het boek is dat bepaalde feiten niet worden neergeschreven. Je vult het zelf op jouw manier in. Er wordt dus wat van je gevraagd. Ik denk dat vele vrouwen herkenning zullen vinden in het boek "Slangenhuid".

De titel vind ik ook helemaal bij het boek passen.

Meer recensies van AnneSwart