Vluchtig

AnneSwart 17 oktober 2024
Van Godijn Publishing kreeg ik het e-book toegestuurd van
Luc Vandromme: "Tussen de dagen".

In het begin dacht ik waarom 2 verhaallijnen in 1 boek. Een verhaallijn gaat over Mauro in de huidige tijd.
Mauro is een immigrant uit Italië en verhuist in zijn kindertijd naar België.
Getrouwd, 2 kinderen en geeft les op de universiteit. Toen Mauro jong was, heeft er een trauma, in Italië plaats gevonden. Dit overwerkte trauma draagt hij al zijn hele leven mee. Tijdens de schoolvakantie gaat de echtgenote van Mauro op vakantie met een vriendin naar Spanje. Maar in werkelijkheid gaat ze naar de geboortegrond van Mauro in Italië. Ook Mauro gaat naar Italië, hun kinderen zijn op zomerkamp. In eerste instantie 1 week, maar er komen er nog 3 dagen bij. In Italië komt Mauro door een val, terecht in een coma. Drie dagen duurt die coma. Hij hoort muziek geluiden tijdens de coma. Het blijkt na onderzoek dat het muziek is, welke gecomponeerd is in de 16e eeuw.

Misa is een jong meisje en woont in Italië. Haar vader (Luigi) is een geleerde en voert 10-daage experimenten uit op zijn kinderen. De experimenten hebben te doen met tijd. In deze periode speelde ook het Concilie van Trente. De angst bij de kardinalen en bisschoppen was dat de Katholieke Kerk in gedrang kwam.Er wordt gevochten tussen de kardinalen en zijn consorten voor een nieuwe kalender. Want er ontbreken 10 dagen.

Ik vind het een imponerend boek. Zeker omdat de 2 verhaallijnen in verschillende tijdzones plaats vinden. Gedurende het lezen merk je op dat de 2 verhaallijnen samen komen. Je gaat zelf ook over "tijd" na denken. De tijd in het verleden, heden en toekomst.
Het leest als een roman door de mooie beschreven verhaallijnen. Het boek boeit en je kan het niet naast je neerleggen.

Meer recensies van AnneSwart