Indrukwekkend

AnneSwart 23 september 2024
Van MariekeRooijmans_schrijft kreeg ik het door haar gesigneerde novelle
"Verboden Alliantie" toegestuurd.
Het heeft een donkere cover, met een hand met daarop een Jodenster. Mijn inziens kan deze novelle ook gaan over wat er nu plaats vindt in deze chaotische wereld.

De novelle is met mededogen geschreven. Het gaat over de laatste periode van de Holocaust, januari 1945 tot en met augustus 1945. Het leest heel fijn, ondanks de gruwelijkheden die plaatsvonden. Elk hoofdstuk is geschreven uit het oogpunt van Hannah een jonge Nederlandse Joodse vrouw of
Rolf een jonge Duitse man in dienst van het Nazi regime. Hun verboden liefde. Beiden worstelen ze met het feit dat ze dingen moeten doen die indruisen tegen hun waardes.
Je kan bijna niemand vertrouwen in zo'n verschrikkelijke omgeving.
Met gevaar voor haar leven documenteert Hannah de zaken die ze meemaakt in het kamp in een schrift.

Ik zou deze indrukwekkende novelle zeker aan raden om te lezen. Je bent nieuwsgierig naar hoe het eindigt.

Wat zou ik doen als ik voor deze morele keuzes stond/sta vraag ik me af.

Meer recensies van AnneSwart