Openbaring

AnneSwart 04 oktober 2024
Pelckmans Uitgeverij heeft mij het boek opgestuurd:
"Wij Roma" van auteur
Margot Vanderstraeten

Op de cover zie je een kind met daarvoor een hand. En dit symboliseert mijn inziens ook het boek. Roma leven over het algemeen in een voor ons gesloten wereld. Van de Roma woont ongeveer 10% op woonwagen parken en de overige trekken rond door met name in Europa. Hun roots komen uit India. De Roma vlag werd in 1933 gehezen en zij pleiten voor gerechtigheid van de Roma. In 1971 werd er een nieuw Roma tijdperk ingeslagen. Zoals onder andere het woord zigeuner werd in de ban gedaan. Het werd Roma.

Het boek bevat 99 gesprekken/interviews met Roma. Het is een openbaring voor mij geweest om die gesprekken/interviews te lezen. Je hebt over de hele wereld gesloten gemeenschappen, denk aan onder andere: Moslims, Hindoes, Joden en Rooms katholieken in Vaticaanstad etc.
Voortaan als ik Roma vrouwen en Roma kinderen bijvoorbeeld zie bedelen zal ik anders tegen hen aankijken.
Roma waken over hun tradities, rituelen, gebruiken en hun wereld.
Wat mij zeer raakte was het feit dat vele geen identiteitsbewijs
kunnen bemachtigen. Roma hebben geen vast adres.
Dat Roma de grootste etnische minderheid zijn van Europa.
Roma kinderen gaan bijna niet naar school. Sommigen gaan wel naar school, maar zeggen dan niet dat ze Roma zijn. Of ze worden instellings kinderen genoemd.
Roma moeten hun eten bij elkaar bedelen en daarom leven ze van dag tot dag.
Over de man/vrouw relatie wordt alleen binnenshuis gesproken.
In sommige kerken vinden er gescheiden kerkdiensten plaats. De Roma hebben dus een eigen kerkdienstdienst.
Vele Roma zijn empatisch en spiritueel.
Ook onder de Roma komt zoals overal in de wereld corruptie voor.
Binnen de Roma gemeenschap vinden er veranderingen plaats, al gaat dit heel langzaam.

En nog veel meer zaken worden besproken in dit aangrijpende boek. Voor mij een echte aanrader. Ik classificeer het met
**** op Hebban en Goodreads.

Meer recensies van AnneSwart