Een ode aan de weeskinderen van Veenhuizen

Annette Bons 13 mei 2024
Kort na de presentatie van De vondeling van Veenhuizen, was ik bij een lezing van Patricia Snel in Willemsoord (één van de koloniën van Weldadigheid). Patricia Snel kende ik van haar thrillers. Ik was dan ook benieuwd naar haar beweegreden om deze roman te schrijven. Ze vertelde dat ze regelmatig in Drenthe verblijft, ééns per maand, verblijft in De Jufferen Lunsingh, een landhotel dicht bij Veenhuizen.
Daar wandelt ze steevast naar het Vierde Gesticht, de naam voor het grasveldje waar duizenden anonieme kinderen begraven liggen. Tijdens een podwalk van Daan Schuurmans over Veenhuizen, kreeg ze de ingeving van een verhaal over de weeskinderen. Ze dook in de geschiedenis van de Veenhuizen en dit boek is daarvan het resultaat.

De adembenemende historische roman De vondeling van Veenhuizen van bestsellerauteur Patricia Snel begint in Amsterdam, 1824. Wezen Karel en Lize stappen op een beurtschip op weg naar Veenhuizen. Nadat hun moeder is overleden en hun vader naar het krankzinnigengesticht is gestuurd staan ze er helemaal alleen voor. In de kinderkolonie heerst een hard regime van tucht en discipline, en de twee kunnen maar moeilijk wennen. Als ze een voorzichtige vriendschap met de geharde Neeltje sluiten, wordt hun leven in de barre omstandigheden iets makkelijker. Samen maken ze een plan: proberen te ontsnappen uit Veenhuizen ...

Zodra ik in het boek begon, werd ik meegezogen in de verleden tijd; 1824 in Veenhuizen. Het verhaal van Karel en Lize en hun weg naar Veenhuizen. Niet alleen lees je over de levens van Karel ven Lize, maar ook over Neeltje, een weesmeisje uit het Aalmoezeniersweeshuis in Amsterdam. Het leven in Veenhuizen was voor de meeste kinderen niet wat ze ervan hadden verwacht of gehoopt. Er was geen eten in overvloed en er moest hard worden gewerkt. Voor generaal Johannes van den Bosch, de bedenker van de instelling en zijn rechterhand, Wouter Visser, bleek het lastiger om de instelling te runnen dan ze hadden gedacht. Tenslotte was het een instelling die financieel rendabel moest zijn. Het geluk van de wezen die er verbleven was niet de eerste prioriteit van de heren. Het werk en hun privé leven gaan dan ook een beetje botsen, als er geruchten de ronde doen over de situatie in Veenhuizen.

Een mooie roman met een bijzondere beschrijving van het dagelijks leven in Veenhuizen. De ontberingen en de kleine geluksmomentjes die de wezen daar beleven, ver van hun thuis. Het gemis, van hoe slecht ook, hun thuis speelt een grote rol. Er zijn ook paralellen te trekken tussen het toen en nu. De goede bedoelingen ten opzichte van de wezen toen, en de kinderen die nu in de knel zitten in hun thuis situatie. Goede bedoelingen die niet altijd slagen, door verschillende omstandigheden. Ook in de huidige tijd, lijkt de zorg voor de die jonge mensen te worden bepaald door financiën, ondanks alle goede bedoelingen.

Een bijzondere geschiedenis met een vleugje romantiek. Patricia Snel is niet alleen een thrillerschrijfster, maar bewijst met dit boek dat ze ook een goede romanschrijfster is. Met dit boek is het haar gelukt om het verborgen verleden en de ongehoorde verhalen van de kinderen –zesentachtig honderd maar liefst- een podium te geven. Een aanrader dit boek!

Meer recensies van Annette Bons