De emotie zat richting einde gewoon onderhuids!

Annette Overvoorde 22 september 2024
De cover van Black Out is bijzonder. Grijze tinten, een gedeelte van een rennend paard en onderop met grote roze letters de titel Black Out. Deze cover is niet alledaags en maakt mij nieuwsgierig.

Thomése schreef eerder krachtige boeken met emotie als thema. Zo ook hier. We volgen twee vrouwen. Grace en Tessel. Bij Tessel is er grote vrolijkheid in een grote tuin met spelende kinderen. Dochtertje Pippa is bijna 6 jaar en dat mag gevierd worden. Op diezelfde middag rijdt er een grote zwarte auto door deze dure wijk. Het is Grace met dochtertje Norah van 3 jaar achterin het kinderzitje. Grace rijdt met Norah door een bocht. Dan volgt er een klap en een gegil. Grace zelf weet niets van het moment en de chaos die dan ontstaat. Later in die week begrijpt ze dat er iets vreselijks moet zijn gebeurt en bekijkt ze beelden op tv van een grootse begrafenis met paarden en al.

Een groot drama in de zo nette villawijk.
Door de wisselperspectief van Grace naar Tessel en andersom leren we de personages beter kennen. Grace Rainville is half-surinaamse en stemactrice van beroep. Na de scheiding is dochtertje Norah om de beurt bij haar of bij haar ex David die handelt in vastgoed. Black Out speelt zich af in en rondom villawijk Blankendaal. Deze wijk ligt afgelegen en afgeschermd van de rest van de wereld. Zo lijkt het. Hier wonen Mark en Tessel met hun 3 kids. Ook David oftewel Dave heeft hier zijn nieuwe woning gekozen om met zijn knappe en jongere vriendin een nieuw leven op te bouwen. Alles was redelijk rustig, tot die harde knal.

Beeldende schrijfstijl
Thomése verrast de lezer met zijn beeldende schrijfstijl als ook met diepe emoties, zoals hij die ook zelf gekend moet hebben. Het gevoel komt langzaam bij je binnen en laat je dan niet meer los. De auteur geeft een inkijkje in de beiden hoofden van de moeders, waar het om draait. Opnieuw zijn er niet veel dialogen, maar toch is het relaas een ware rollarcoaster van emoties. Door het ongeval is er een groot verdriet ontstaan. Dit slaat een groot gat in een moederhart en geeft tevens ongemak en ontreddering tussen ouders zelf. De pijn is bijna voelbaar.

Thomése heeft hiermee een prachtig verhaal afgeleverd. Hij beschrijft de zaken zo bijzonder en prachtig, dat je soms met kippenvel doorleest. Je leest over twee vrouwen, beide gewond op een manier. Beide zijn verdrietig en verward en beide worden zeer koel en afstandelijk behandeld door hun partner en/of ander manspersoon. Verdriet of emotie mag er niet zijn, in de high society. Helaas is niet alles maakbaar en te plannen.

Waardering: 5 sterren
Ik heb ontzettend genoten. De emotie zat richting het einde gewoon onderhuids. Dat is heel knap gedaan!!

Groetjes Annette

Birdy's Boeken