Zeer meeslepend moordmysterie. Stoppen is geen optie.

Annette Overvoorde 08 oktober 2024
Marijke Verhoeven, geboren in 1967, is geen onbekende in thrillerland. Zij heeft al veel titels op haar naam staan en het is meestal echt genieten en heel spannend. Deze ronde waagt ze het erop om een cozy crime af te leveren. Die gebaseerd is op een waargebeurde onopgeloste moord. De moord op Willemina Jansen.

De moord op Willemina Jansen
In april 1917 doen twee arbeiders in een donker bos in Paterswolde een lugubere ontdekking: in een ondiep graf vinden ze het halfvergane lichaam van een vrouw. Het blijkt te gaan om de vermiste Willemina Jansen uit Groningen.

September 1927: de Haarlemse Ella van Borssum Waalkes verblijft enkele weken in het Familiehotel in Paterswolde. Wanneer ze hoort over de onopgeloste moord in het Kluivingsbos gaat ze op onderzoek uit. Maar iemand vindt dat Ella te veel vragen stelt en gaat wel heel ver om haar de mond te snoeren.

Mijn leeservaring
Wat allereerst opvalt is die flitsende cover. Zo niet a la Marijke Verhoeven, maar wel oh zo leuk. Zeker een eyecatcher.

De spannende verhalen-schrijfster Marijke Verhoeven neemt de lezer mee terug in de tijd. Naar het jaar 1927, waarin Ella met haar oudtante Theresia intrek nemen in het familiehotel in Paterswolde. Geheel zonder vriend en ook haar eigen moeder heeft Ella even heerlijk de tijd voor haarzelf, en ook voor haar nog-te-schrijven boek. Ze is groot fan van Agatha Christie en zou graag haar eigen boek schrijven. Over een onderwerp hoeft ze niet na te denken, gezien ze hoort praten over een onopgeloste moord. Om vervolgens een foto te vinden bij het terras. De nieuwsgierigheid staat gelijk op 'aan' bij Ella. Haar brein staat op scherp.

De vertelperspectief van Ella is in de eerste persoon. Daarnaast volgens er hoofdstukken met Laurens in de hoofdrol, geschreven in de derde persoon. Tenslotte lezen we stukken uit het jaar 1916. Door deze afwisseling komen we als lezer stap voor stap meer te weten over de personages en de toedracht. Gezien het karakter van een cosy-crime leest het verhaal erg fijn.

Veel personages die een belangrijke rol spelen
Ella is een leuk personage en zeker een pittige tante. Al speelt het speurneus-verhaal zich af in 1927, het is zeker goed te volgen. De personages worden buitengewoon goed uitgewerkt. Het is wel wat veel aan karakters, maar alles heeft een achtergrond. Ook Willemina wordt goed neergezet. Dat ze aan liefdadigheid doet is erg mooi gevonden.

Een easteregg of een zeer mooie toevoeging.

Ella leest ook graag. Het boek van Agatha Christie (De geheime tegenstander) is erg treffend gekozen. Wie is Ella haar tegenstander? Is die er wel?

De plot is zeer goed gevonden. Ook verrassend. Het past zeer mooi, en langzaam aan komen we dan tot de finale. Die is echt heel interessant. als lezer zit je op het puntje van je stoel!

Conclusie

Deze nieuwe "smaak" die uit de pen kwam van auteur Marijke Verhoeven smaakt naar meer. Wat een heerlijk verhaal. Gebasseerd op waargebeurde feiten. Een onopgeloste moord uit 1916. In de sfeer van Downton Abbye, met heerlijke personages. Alleen voor mij iets teveel om niet in de war te raken.

Waardering 4 dikke sterren
Mooie cover, leuk en interessant onderwerp. Zeer meeslepend verhaal, je kan bijna niet stoppen met lezen. Beeldend geschreven. Met bijzonder leuke personages, mooi uitgewerkt maar ook wel erg veel in aantal.

Blogtour

Deze recensie is onderdeel van een blogtour. Kijk hier voor de deelnemerslijst.

Ik heb hier ontzettend van genoten!

Groetjes Annette
Birdy's Boeken

Reacties

Populaire posts van deze blog
Boek recensie Rob van Essen - Ik kom hier nog op terug
december 21, 2023
Afbeelding
Recensie Titel: Ik kom hier nog op terug Auteur: Rob van Essen Uitgeverij: Atlas Contact Genre: Roman/ literatuur Uitgave: 14 november 2023 Met dank aan: De club van echte lezers. Zo leuk was het moment dat ik in mijn mailbox keek en zag dat ik dit boek mocht recenseren. Wat volgde was het wachten op het boek. Het echte papierboek. Zo cool! Over de auteur Rob van Essen Rob van Essen, geboren in 1963, neemt met zijn bijzondere en veelgeprezen schrijfwerk een belangrijke plaats in binnen de Nederlandse auteur. Hij heeft de J.M.A. Biesheuvelprijs en de Libris Literatuur Prijs in ontvangst mogen nemen. Ook schrijft hij dichtbundels. Over het boek Journalist Rob Hollander wordt door zijn oud-studiegenoot Icks uitgenodigd langs te komen in Los Angeles. Daar biedt Icks hem de mogelijkheid fouten uit het verleden te herstellen door terug te reizen in de tijd. In de trip waarin Hollander vervolgens terechtkomt is een grote rol weggelegd voor een ingrijpende gebeurtenis uit zijn jeugd en zorgt
Recensie De Nomade - Anya Niewierra
juni 18, 2024
Afbeelding
Recensie T itel: De nomade Auteur: Anya Niewierra Uitgeverij: Luitingh Sijthoff Genre: Spanning / Thriller Uitgave: Mei 2024 Met dank aan: de uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor dit exemplaar. Het was al een tijdje bekend: de nieuwste thriller van Anya Niewierra komt er aan. Een mooi paars exemplaar met heldere gele letters. En ja! Daar is hij....en ik ging er direct in lezen. De Camino was ook echt mooi, dus wat zou dit boeken mij geven? Opnieuw thema's als oorlog, identiteitsfraude en een zoektocht naar antwoorden. Dat viel mij als eerste op. Ik zag lijntjes met de Camino. Was dit leuk of jammer? kijk mee. Ik ben opgevoed door...die me leerde om me niet te hechten aan dingen of plekken, omdat altijd het moment kan komen dat we weer verder zouden trrekken. De Nomade De 39-jarige reisjournalist Olga Liebke woont met haar zonderlinge vader in het Duitse Harzgebergte. Olga heeft een innige band met haar vader. Haar moeder stierf in het kraambed en ze heeft verder geen familie. Tenmins
Simone van der Vlugt- Schilderslief
maart 02, 2020
Afbeelding
Recensie Titel: Schilderslief Auteur: Simone van der Vlugt Uitgeverij: Ambo Anthos Genre: Historische roman Uitgave: Oktober 2019 Beste lezers, Wat een heerlijk boek is dit. Simone van der Vlugt kan alles zo mooi beschrijven, kijk je mee? De auteur Simone van der Vlugt (Hoorn, 1966) hoort bij de top van de Nederlandse thrillerauteurs. Ze studeerde Nederlands en Frans aan de lerarenopleiding in Amsterdam. Voor de jeugd schreef ze meer dan tien succesvolle historische romans. Haar thrillerdebuut voor volwassenen, De reünie, verscheen in 2004 bij uitgeverij Anthos. Daarna volgden Schaduwzuster, en veel meer. Vanaf 2009 begon Van der Vlugt met het schrijven van historische romans voor volwassenen, onder andere Jacoba, dochter van Holland en Rode sneeuw in december, De lege stad en Nachtblauw. In 2012 volgde een thrillerreeks met rechercheur Lois Elzinga in de hoofdrol. Van Van der Vlugts thrillers werden in totaal twee miljoen exemplaren verkocht.
Mogelijk gemaakt door Blogger
Thema-afbeeldingen van badins