Wat een spanning! De beste van Hawkins tot nu toe!!

Annette Overvoorde 18 oktober 2024
Al een tijdje kijk ik uit, naar de nieuwste thriller van Paula Hawkins. Zij is de auteur van "Het meisje in de trein". Een boek dat eerst werd verguist om vervolgens toch een succesboek te worden.

Dit boek mocht ik alvast voor-uitlezen. Wat geeft het? Is het wel spannend genoeg? Kijk mee!

De elementen
In dit spannende avontuur krijgt de lezer te maken met kunstwerken en een eiland vol geheimen. Er is een tentoonstelling boordevol kunstwerken. Een expert heeft er goed naar gekeken en herkent een mensenbot in een van de kunstwerken. Dit kan niet waar zijn en kunstkenner James Becker, het hoofdpersonage -getrouwd met een baby op komst- krijgt een verontrustend telefoontje. Hij besluit af te reizen naar het Schotse eiland, waar eerder de kunstenares woonde. Hij krijgt te maken met Grace, zij was bevriend met kunstenares Vanessa.

Paula Hawkins heeft zich laten inspireren door Daphne du Maurier ,qua sfeer, eenzaamheid, donkere periodes en een afgesloten eiland. Als ook kunst en vermiste echtgenoten. De voorliefde voor strandjutten bracht de auteur op mooie ideeën voor dit nieuwste boek. Wat heel goed is gelukt.

Het ontvangst van Becker op het eiland is niet echt hartelijk. Het heeft wat voeten in de aarde nodig. Naast de verhaallijn van Becker is er een dagboek van Vanessa Chapman. Wat een mooie wisselperspectief geeft. Naast deze twee karakters maken we kennis met meer personages, zodat het verhaal meer diepgang krijgt. Hawkins weet deze ronde alles heel goed te beschrijven. Omgeving, de stranden, eb en vloed, het leven van Vanessa...alles wordt heel beeldend geschreven. De pittige en plezierige schrijfstijl zorgt er voor, dat je graag doorleest. Als een magneet blijf je gebonden aan het boek.

Becker ontwikkelt zich als een soort van speurneus. Een mooi detail. De dagboeken zijn ware eye-openers en Becker hoopt zo de antwoorden te krijgen op de eerdere vragen over het kunstwerk. Zijn thuissituatie zorgt weer voor andere ontwikkelingen en zo cruised hij letterlijk tussen de twee situaties, tussen "eb en vloed", op hoop van zegen dat beide een mooi einde cq oplossing zullen krijgen. Hawkins zou Hawkins niet zijn om de nodige creepy sfeer en plottwisten toe te voegen en een mysterieus ende

Conclusie
Het lange wachten op deze Hawkins-thriller werd beloond. Als een plakvlieg, of magneet zat ik aan dit spannende verhaal gekluisterd. De spanning is regelmatig aanwezig. Het eiland doet creepy aan. De vraag " wat gebeurde daar?", blijft nog lang nazingen. Briljant!!

Waardering 5 dikke sterren.
Prachtig verhaal, zeker het detail over " Daphne du Maurier". Ik heb maar 5 sterren... het verdient meer.

De beste van Paula Hawkins tot nu toe!!

Groetjes Annette

Birdy's Boeken

**Met dank aan uitgeverij Harper Collins, voor dit vooruitlees-exemplaar. Als ebook.

Meer recensies van Annette Overvoorde