Auteur Julienne Brouwers neemt de lezer mee in de wereld van list en bedrog. Ik heb genoten.

Annette Overvoorde 08 september 2024
Na de dood van vastgoedbaas Hugo staat inspecteur Amber en collega's voor een groot raadsel. De verdachten worden een voor een geëlimineerd. Het onderzoek schiet niet echt op. Ondertussen neemt Louise haar momentje en zoekt op eigen houtje naar de moordenaar van haar liefde Hugo. Hoe loopt dit af?

De elementen
Allereerst de cover. Die is donker van tint, zwart en groen/blauw. Met grote rode letters als titel. Die valt goed op. Een jonge vrouw zit onder water, haar handen gaan omhoog. Zij lijkt er in gevangen. Komt ze er nog tijdig uit?
De schrijfstijl is fijn. De zinsopbouw is mooi en soms iets lang. Het is zeer beeldend en maakt nieuwsgierig. Aan het eind van elk korte hoofdstuk staat er een clifhanger klaar. Dit geeft de nieuwsgierige lezer weer een momentje ter overdenking. Inspecteur Amber heeft met haar collega het erg druk met de onderzoeken. Collega John, die tactisch rechercheur is, ontvangt de spontane tips als zijnde welkom, maar zal niet ontkennen dat het team te weinig handjes heeft om hier dieper naar te kijken. Waardoor de lezer soms de indruk krijgt, dat tips niet echt welkom zijn. Natuurlijk is het tegendeel waar. Elke tip en aanwijzing wordt grondig onderzocht. Daarnaast gaat Louise ook haar eigen speurneus achterna. Er zijn handjes tekort, wat voor haar een weg geeft voor eigen speurwerk. Natuurlijk niet zonder risico.

De lezer volgt beide dames, door de afgewisselde hoofdstukken, op de voet. De verhaallijn van Louise volgen we in de ik-stijl. Zo komen we dichtbij personage Louise, in wat zij doet en voelt. Daarnaast volgen we inspecteur Amber, een forensisch inspecteur, in de vertelperspectief van de derde persoon, in haar zoektocht naar de dader. Via het sporenonderzoek, DNA, en nog veel meer.

De spanning kruipt langzaam inhoog, na elke ontdekking die word gedaan. Rondom bladzijde 150 volgt er een nieuw ongeval, maar voel ik die echte spanning nog niet onder mijn huid zitten. De weg naar de uiteindelijke toedracht is soms verwarrend, en een paar vragen komen dan boven. Heel serieus wordt iedere verdachte aan de tand gevoeld. Amber en John werken goed samen, om sommige zaken te elimineren en op nieuwe ontwikkelingen direct te acteren. Richting einde komt de spanning echt op gang en zit je als lezer toch echt op het puntje van je stoel.

Personage Amber maakt een grote ontwikkeling door. Haar instinct en gevoel laten haar niet in de steek en ze durft dit ook uit te spreken naar partner John. Het is in begin even aftasten, maar uiteindelijk zijn ze zeer goed op elkaar ingespeeld. Dit duo smaakt naar meer!

Waardering: 4 sterren.
Koel Water is spannend als ook misleidend. Door de beeldende schrijfwijze zie je als lezer het voor je gezichtveld afspelen. Sommige zinnen lopen niet echt soepeltjes, maar dat mag de pret niet drukken. De vibe blijft en blijft en dat is juist zo belangrijk. Je zou dit zeker een Vrouwenthriller kunnen benoemen. Door een vrouwelijke auteur geschreven en met twee dames in de hoofdrol. Julienne Brouwers, dit smaakt naar meer!

Groetjes, Annette
Birdy's Boeken
Gelezen voor de leesclub van Vrouwenthrillers.nl waarvoor dank!

Meer recensies van Annette Overvoorde