Laat de oude wereld herleven in een mooie hervertelling
Selma Noort schrijft kinderboeken voor alle leeftijden en heeft sinds haar debuut meer dan 130 boeken op haar naam staan, evenals vele prijzen – zo werd haar werk bekroond met de Thea Beckmanprijs (voor De zee kwam door de brievenbus) en tweemaal een Zilveren Griffel (Mag ik je spook even lenen en Eilandheimwee). Haar nieuwste boek is de historische jeugdroman Koningskind, waarbij Noort in het Bijbelverhaal van koning Salomo duikt.
Noort vertelt in haar nawoord dat het verhaal diepe indruk op haar achterliet toen ze het als kind te horen kreeg, en het sindsdien door haar hoofd spookte om er zelf een boek over te schrijven. Daarbij vertelt ze veel meer over koning Salomo dan alleen dit bekende verhaal; zo zijn er ook verwijzingen dat hij zijn land door hebzucht ten gronde richtte, ondanks zijn wijsheid. Dat en meer heeft de auteur in dit boek verwerkt.
Het verhaal leest zelf als een Bijbels verhaal, maar dan geschikt voor kinderen. Noort besteedt veel aandacht aan het schetsen van deze oude wereld, waarin het er anders aan toeging dan vandaag de dag. Ze weet haar personages tot leven te brengen in de eerste helft van haar verhaal, waarbij vooral Lydia, Zissel en Jabin de aandacht krijgen en goed uitgewerkt worden. Toch is er ook ruimte voor bijzondere nevenpersonages, zoals Steenhouwer, de rietdekker en Berel.
Wel betekent deze grondige inleiding dat het ‘daadwerkelijke verhaal’ – de gestolen baby en het salomonsoordeel – pas in de tweede helft van het boek op gang komt. In deze stroomversnelling worden de nieuw geïntroduceerde personages minder goed uitgewerkt, omdat beschrijving plaatsmaakt voor gebeurtenissen. Dat leest niet als een probleem, behalve bij de vrouw die de baby overneemt, Bracha. Als politieke pop lijkt zij geen eigen gevoelens te hebben, en daar had Noort wrijving en emotie kunnen veroorzaken die de climax zouden hebben versterkt.
Daar ligt het grootste knelpunt voor Koningskind. Hoewel de baby gestolen wordt, is er bijna geen tegenslag. Zissel weet binnen enkele pagina’s haar moeder mee te smokkelen om bij de baby te blijven, die ze daarna nooit meer uit het oog verliezen. Ook komt de ontmoeting met de koning voorspoedig snel en volgt het salomonsoordeel direct, waarna ze vrijwel probleemloos ontsnappen en tot een eind goed, al goed komen. Hoewel er ook in het paleis verdenkingen en kwade bedoelingen zijn, blijven het bedreigingen die op niets uitlopen en stilletjes verdwijnen zonder impact te maken.
Toch is Koningskind bijzonder prettig om te lezen. Noort weet door haar manier van vertellen de lezer te transporteren naar het oude, Bijbelse landschap en de belangrijkste personages goed uit te diepen. Hoewel de confrontatie tussen Zissel en koning Salomo kort is, is deze krachtig gebracht en laat deze sleutelscène een blijvende indruk achter. Het verhaal zal kinderen in de aangeraden leeftijd van tien tot twaalf jaar zeker kunnen bekoren.
Koningskind van Selma Noort kent vele pluspunten en slechts een enkel nadeel, maar wel een die impact heeft op het boek; het ontbreken van wrijving en emotionele grijstinten. Niettemin is het een rijk verhaal met interessante personages en weet Noort de sfeer van haar oude wereld overtuigend te schilderen. Een boek voor kinderen die houden van een mooi verhaal.
Reageer op deze recensie