Een boek dat de lezer zal vinden, maar inlevert op uitwerking
Marco Kunst schrijft kinderboeken en heeft er in de afgelopen zeventien jaar al heel wat op zijn naam gezet – van AVI-boeken voor beginnende lezers tot de Young Adult Kroonsz voor 15+ lezers. Hij is vooral bekend van zijn boeken in de 10 tot 12 jaar-leeftijd, zoals De Waterwaack van Natterlande, Het verlangen van de prins en nu ook Offline.
Mike’s familie is een van de laatste boerderijbezitters die naar de stad Nieuw Babylon verhuizen, nu alles elektronisch op afstand kan worden gedaan. Daarvoor moet hij wel afscheid nemen van zijn beste vriendin Demer, die opgroeit in een nabijgelegen commune die technologie vaarwel heeft gezegd. Toch kijkt Mike er naar uit, want hij verwacht heel wat van zijn nieuwe woonplaats.
Al zijn dromen lijken inderdaad uit te komen, tot hij een oude man ontmoet. Deze meneer Groman waarschuwt Mike dat het paradijs op springen staat, want computers zullen bij de nieuwe update alles overnemen. Als die waarschuwing waar blijkt, is Mike de enige die het Quantum Intelligentie Meta-algoritme kan stoppen en de mensheid redden – uiteraard met wat hulp.
Kunst schrijft een vlot boek met Offline, dat duidelijk aan de onderkant van de 10 tot 12 jaar-leeftijd hangt en voor jongere lezers die goed kunnen lezen ook goed te doen is. De auteur schept een futuristisch wereld die ondanks de weinige uitleg toch goed uit de verf komt, omdat hij voortbouwt op vele al bestaande uitvindingen, zoals de 3D-printer, augmented reality en hersenscans. Het zal voor de lezer dan ook niet moeilijk zijn zich te verplaatsen in de wereld van Offline.
Waar het verhaal wel te veel uitleg krijgt, haalt het de vaart uit het boek. Meneer Groman vertelt Mike uitgebreid wat er staat te gebeuren en krijgt hierin volledig gelijk, waardoor de spanning wegvalt en de daadwerkelijke actie aanvoelt als een herhaling. Kunst gooit het in de tweede helft gelukkig over op een andere boeg. Door onvoorziene omstandigheden moet Mike een stuk verder reizen om de mensheid te redden, dwars door de natuur.
De auteur laat natuur en technologie tegenover elkaar bestaan en laat de commune waar Demer woont een duidelijke rol spelen, maar verbindt hier nauwelijks overwegingen of conclusies aan, waardoor het voelt alsof Kunst veel dieper had kunnen gaan. In de strijd tegen de computerintelligentie komt Mike bovendien vooral natuurlijke vijanden tegen, waardoor het voor de lezer even afvragen is wat nu het ware gevaar is dat centraal staat in Offline.
Het boek is niet dik, waardoor Kunst in een aantal gevallen te kort door de bocht moet gaan. Dat ligt met name in de uitwerking van de personages en de oplossing die hij aandraagt voor het opgeroepen probleem. De auteur houdt de vaart erin, maar zijn fantasie moet op het eind toch het onderspit delven. Het grootse, abstracte probleem zorgt ervoor dat Kunst in clichés vervalt, die de zaak te vlot rechttrekken.
Offline is bovendien sterk rechtlijnig: van plotwendingen of onverwachte verrassingen moet het boek het niet hebben. Daar tegenover staat dat het een verhaal vol actie is, dat jonge lezers in de doelgroep aan het boek gekluisterd zal houden. De wereld spreekt tot de verbeelding en dit wordt nog eens versterkt door de tekeningen van Yannick Pelegrin. De illustrator werkte voornamelijk in blauw-, groen- en roodtinten voor dit project en zijn creaties zijn het aandachtig bestuderen meer dan waard.
Kortom, Kroon levert met Offline een boek af dat met gemak zijn weg naar de lezer zal vinden, maar dat inlevert op uitwerking en verdieping.
Reageer op deze recensie