zoektocht naar Yvette

Ans Blok 14 januari 2023

Gert-Jan van der Bemd schreef met de roman Branco & Julia, een prachtige roadtrip op zoek naar de vrouw die op de cover van het boek prijkt.
Het boek speelt zich af in Portugal/ Lissabon en Frankrijk.
Het begint wat verwarrend doordat Branco en Julia ieder op hun beurt aan het woord zijn in de ik-vorm.
Maar verder leest het prettig en je krijgt een goed beeld van beide personages.

Julia is een kunstenaar die haar brood verdiend als kamer meisje in een hotel en daarnaast als model poseert voor schilder cursisten.
Op de Feira probeert ze haar schilderijen te verkopen.
Op een van die dagen ziet ze een doos met foto’s waarvan er eentje in het oog springt, ze is geïntrigeerd door de persoon die in bikini poseert.

Branco is een handelaar in antiek en curiosa. Gekleed als een arme sloeber struint hij de Feira af op spullen van waarde.
Hij stopt alles wat hij koopt in een zwarte plastic zak om geen aandacht te trekken en na afloop gaat hij via de achterkant zijn riante huis in om even later gewassen en gesoigneerd buitenshuis een glas wijn te drinken en een hapje re eten.
Op een van die dagen ziet hij een doos foto’s waar Julia juist 2 foto’s uit pakt hij grist de doos weg en koopt het voor een hoge prijs. Julia is verbijsterd, “ hé ik was er mee bezig” …….

Branco ziet in de foto’s een idee voor een boek, terwijl Julia het een inspiratie bron vindt voor een schilderwerk.
Beiden zijn ze geobsedeerd naar het verhaal achter die vrouw en besluiten op zoek te gaan.

De Feira da Ladra is een rommelmarkt in Lissabon, ik ben nog nooit in Portugal geweest maar het leuke aan lezen is, “je komt nog eens ergens, zonder je stoel te verlaten”
Ik heb genoten van deze originele roman.

Meer recensies van Ans Blok