Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Onverwachte troost

Antoinette Schram 29 augustus 2021
Greenwood van de Canadese schrijver Micheal Christie is een vuistdikke roman met rauwe levensverhalen van meerdere generaties, die onverwachte troost biedt.

Het begint in 2038 als Jacinda (Jake) Greenwood gids is op een eiland met het enige overgebleven oerbos voor de kust van Vancouver. De lucht daar is nog schoon, want de rest van de wereld zucht onder de gevolgen van de grote verdorring. Door een schimmel en verwoestende insectenplagen zijn tien jaar geleden alle bossen verdwenen en nu is er overal stof. Kinderen sterven door ribhoest, een vorm van tuberculose. Dat is een opening voor klimaatfictie, een nieuw genre waarmee schrijvers lezers willen waarschuwen voor klimaatverandering.

Ondanks de prominente rol van bomen in de levens van verschillende generaties Greenwood, die in het boek worden beschreven, heeft het klimaat (behalve in het doemscenario van 2038) niet de boventoon. Om de familiegeschiedenis van Jake Greenwood op te halen, komt een ex-vriend van Jake, maar nu advocaat op het gebied van erfrecht met een dagboek van haar oma en de onthulling dat Greenwood eiland weleens van Jake zou kunnen zijn. Dan openen zich verhaallijnen als boomringen en komen de lezers in aanraking met de levens van Ian in 2008 (de vader van Jake), die zijn leven aan zich voorbij ziet trekken terwijl hij een val maakt tijdens een reparatie van een huis. Haar oma Willow in 1974, die haar oom ophaalt uit een gevangenis en zij ontdekt dat ze zwanger is. De volgende sprong in het verleden is naar 1934. De tijd van de Dust Bowl, grote droogte in de jaren dertig in de Verenigende Staten en Canada. Daar gaat het grootste gedeelte van het boek over. In die tijd worden er drie mannen gevolgd. Allereerst Evert Greenwood, een landloper die illegaal ahornsiroop aftapt op het land van Holt en daarbij een baby vindt. Lomax, een chauffeur van Holt, die op pad gestuurd wordt om de dochter van zijn baas te vinden, die ontvoerd is. Tenslotte van Harris Greenwood, de broer van Evert, die een succesvol houthandelaar is. In de kern van het boek of van de (stam)boom is de datum 29 april 1908. Twee jongens overleven een verschrikkelijk treinongeluk en groeien op als broers.

Het mooie van Greenwood is dat er maar een paar scenes nodig zijn om een leven uit te tekenen. Een leven wat rauw is in de kern; armoede, verslaving, illegale praktijken. Zelfs in het leven van de succesvolle Harris Greenwood zitten meerdere pijnlijke ervaringen. De liefde, het vermogen om zich te verbinden met de ander, zit diep verstopt tussen de regels. Deels omdat sommige relaties niet geaccepteerd worden. De gezinnen zijn klein, vaak één ouder en één kind en disfunctioneel. Ian diepste wens is dat hij in een normaal gezin opgroeit. Waarop zijn oom zegt: Een normaal leven bestaat niet, wen er maar aan. Dat soort rauwheid heeft Greenwood.

De troost van het boek zit in het subtiele hoe een leven van en mens verandert als hij zich verbindt met een ander mens. Het is inspirerend wanneer dit een verbinding is met een kind. Er zit ook troost in de symboliek van de bomen. Het feit dat deze individuen van woudreuzen door hun wortels met elkaar verbonden zijn en zo met elkaar communiceren. Er zijn sowieso veel metaforen met bomen en hout. Wat ik bijzonder vond was dat een gekapte boom een tweede leven krijgt. Maar het indrukwekkendste is dat de geschiedenis van de grote droogte in de jaren dertig. Toen was het menselijk bestaan ook zwaar door de klimaatomstandigheden. In die periode zijn kinderen geboren, voor wie de toekomst somber was en toch dit besef: kinderen zijn niet van ons, maar wij zijn van hen en dat de mens sterk is omdat kinderen ons moed geven. Zo blijkt een doemscenario wat klimaatfictie ons voorschotelt, toch hoop te bieden zolang wij maar goede voorbeelden hebben.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Antoinette Schram

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur