Wie ben ik?

Een ‘nomade’ is iemand die tot een volk behoort dat geen vaste woonplaats heeft. Deze verklaring wordt in dit boek duidelijk.
Olga een journalist maakt documentaires. Voor haar nieuwe onderwerp, de onafhankelijkheid van Litouwen, is ze met het vliegtuig op weg van Athene naar Litouwen. Per toeval komt ze in contact met Pavel Rybak. Tijdens de vlucht merkt Olga verdachte zaken op. En als de vlucht plots een tussenlanding maakt in Belarus is Olga alert.
Olga is enig kind en alleen opgevoed door haar vader in Afrika. Daar leerde ze veel over de natuur, maar ook hoe je alleen kan overleven in de natuur. De wijsheden die ze meekreeg tijdens haar opvoeding komen haar soms goed van pas in haar dagelijks leven.
De vader van Olga is dementerend. Er is zorg voor hem geregeld. Op de momenten dat Olga haar vader spreekt, valt haar op dat hij steeds vaker over zijn verleden praat. Hij maakt zich ook zorgen dat ‘hij’ terug komt. Olga probeert te begrijpen wat haar vader hiermee bedoelt, maar krijgt dit niet uit hem.
Na de (nood)landing van Belarus gebeuren dingen, die Olga steeds meer opvallend vindt. Ze vermoed dat het te maken heeft met Pavel, die gearresteerd is, maar ziet de connectie niet.
Tijdens haar onderzoek krijgt ze hulp van Hauke en Maxim. Onafhankelijk van elkaar helpen ze Olga in haar zoektocht. Een zoektocht naar het verleden van inwoners en de politiek van Belarus, Oost-Pruissen, Duitsland, Polen en Sovjet. Steeds meer nieuwe informatie ontvangt ze. Nieuwe mensen ontmoet ze. En steeds meer duidelijk wordt haar, wat zich tijdens WOII heeft afgespeeld. Gebeurtenissen die haar beeld op het verleden en toekomst veranderen.
De Nomade is een actuele thriller. De huidige oorlog in Oekraïne en de spanningen in het Oostblok komen terug in dit verhaal. Oorlogen tussen diverse Oost-Europese volkeren speelden zich in het verleden af en zijn nu nog steeds reden voor spanningen. Machtspel van enkele personen speelt daarin een belangrijke factor.
Auteur Anya Niewierra kan die thema’s op een sublieme manier combineren in haar boek. Je begrijpt het en hebt het gevoel betrokken te worden in de conflicten. Daarnaast weet ze ook het thema dementie in dit verhaal aandacht te geven. Steeds meer worden we hiermee geconfronteerd.
Ik las al eerder boeken van Anya en bewonder steeds haar schrijfstijl. Ik heb dit ook in De Nomade ervaren. Dit boek is uitstekend, wat mij betreft dus een echte aanrader.

Meer recensies van Anton van Alphen