De misser van Dahl

ArjenD 24 oktober 2024
Het is toch wat dat je jeugdheld toch ook een behoorlijk slecht boek geschreven blijkt te hebben. Ik heb de afgelopen jaren met onvoorstelbaar veel plezier veel boeken uit mijn jeugd herlezen, maar een uitstapje naar dit boek van Rald Dahl dat ik nog nooit had gelezen is slecht bevallen.

Het boek is een aaneenschakeling van creatieve, maar weinig geloofwaardige gebeurtenissen. Het is net of de auteur het op een zaterdagmiddag af heeft geraffeld en steeds dacht: laat ik er nog iets bij verzinnen. De verzinsels hebben weinig samenhang, de karakters zijn saai en weinig uitgediept, zoals hij in de andere kinderboeken (en ook de volwassenboeken overigens) prachtig doet.

Sinterklaas kaffert wellicht wel eens een jengelend kind uit, Luciano Pavarotti heeft vast ook wel eens een valse noot aangeslagen en zo blijkt Roald Dahl ook een misser op zijn naam te hebben staan. En het heet De Reuzenperzik.

Meer recensies van ArjenD