Een uitstekend idee, maar een zeer matige uitvoering

ArjenD 06 juli 2024
Erebos is een boek met een intelligente verhaallijn, waarbij de echte leefwereld en de digitale leefwereld door elkaar heen lopen. En dat is knap gedaan. Toch ben ik wel kritisch op dit boek; karakters zijn niet sterk uitgewerkt en érg eendimensionaal. De spanningsboog hapert voortdurend, wat zich vooral uit in trage en vermoeiende beschrijvingen van gevechten in een digitale wereld. Kortom: dit boek moet het vooral hebben van een origineel idee en een aaneenschakeling van heftig bedoelde escalaties. Dat is wat mij betreft te dun om een voldoende te scoren. Daarvoor laat de auteur te veel liggen op het vormgeven van de karakters, doet de auteur helemaal niets met de relaties (bijvoorbeeld tussen de hoofdpersoon en zijn ouders, of met zijn broer) en verder staat de auteur de hoofdpersoon veel gemenige opmerkingen over anderen toe zonder ergens iets van een moraal in te brengen. Kortom: een uitstekend idee met een zeer matige uitvoering. Twee sterren.

Meer recensies van ArjenD