Een boek dat je gaandeweg besluipt

ArjenD 24 oktober 2024
Dit is een lastig boek om te recenseren. Het bestaat in hoofdlijnen uit drie delen. Als je het eerste deel leest denk je: waar gáát dit over??? Dan komt het tweede deel en daarin werd ik wel gegrepen. En met gegrepen bedoel ik dat ik verontwaardigd was omdat er iets onrechtvaardigs in het boek gebeurt waar ik écht wat van vond. En dat is reuze knap om als auteur bij je lezer voor elkaar te krijgen. Vervolgens loodst het laatste deel een aantal eindjes uit de eerste twee delen aan elkaar vast en verwerkt dat tot een best wel mooi einde.

Dus hoe geef je daar nou een goede beoordeling aan? Het is in ieder geval een boek wat beslist een aanbeveling verdient om te gaan lezen. Het is ook een boek waar je écht met elkaar over door kunt praten. Met andere woorden gezegd: het is nogal makkelijk om er wat van te vinden.

Het boek deed me ook denken aan een ander boek dat zich ook in Parijs afspeelt rond een au pair: het gelijknamige boek Au pair van W.F. Hermans. En hoewel de gebeurtenissen behoorlijk verschillend zijn en de boeken zich in verschillende tijden afspelen zijn er ook wel overeenkomsten: de soms bevreemdende dynamiek tussen een Nederlandse au pair en een Frans gezin. Cultuur, taal, zelfbewust worden in een ander land... En het boek van W.F. Hermans is ook een boek dat gaandeweg beklijft en zodra je het dichtslaat toch nog tot nadenken aanzet.

'Luister' is een uitstekend boek dat ik met drieënhalve ster naar boven afrond.

Meer recensies van ArjenD