Teleurstellend

Aster 04 april 2024
Via Hebban heb ik een ongecorrigeerde voorproef gekregen van ‘De bewaring’ van Yael van der Wouden. Op de voorkant prijkt zelfs een handgeschreven berichtje van de auteur. De beschrijving vooraf vond ik intrigerend.

Het boek speelt zich af in 1961 en gaat over Isabel, haar twee broers en Eva de vriendin van de oudste broer. Isabel woont nog alleen in het huis, waar de drie met hun moeder bijna twintig jaar geleden zijn komen wonen. Het huis was toen ze er introkken al volledig ingericht. Een detail dat belangrijk is voor de verdere verwikkelingen wanneer Eva bij Isabel komt logeren, omdat de oudste broer tijdelijk elders verblijft. De relatie tussen Isabel en Eva is slecht. Voornamelijk omdat Isabel contactgestoord is en niemand om haar heen duldt. Als er zaken beginnen te verdwijnen slaat Isabel steeds verder door. Later in het boek wordt duidelijk waarom de dingen verdwijnen.

Het boek is opgezet in drie delen. De eerste bladzijden beginnen veelbelovend. De spanning is voelbaar vooral door het vreemde gedrag van Isabel. Dit goede gevoel slaat echter al snel om. De personen blijken steeds meer karikaturen zonder diepgang. De dialogen bestaan uit suggestieve onafgemaakte zinnen, die gaandeweg gaan irriteren. Bovendien is een groot deel van het boek irrelevant voor het verhaal en had geschrapt kunnen worden. Ook zie ik het nut niet in van de indeling in drie delen. Het enige is dat het laatste deel begint met een dagboek. Daarin wordt veel uitgelegd in een erg simplistische manier. Bovendien zou je op dat moment al door kunnen hebben wat de ware toedracht is.

Kortom, ik vond het geen fijne leeservaring en heb het alleen uitgelezen vanwege de recensie. Het thema vond ik echter goed en dat zou mits goed uitgewerkt tot een goed boek kunnen leiden. Net wanneer ik tot die conclusie ben gekomen, lees ik in het dankwoord dat het boek gebaseerd is op een novelle ‘Het adres’ van Marga Minco. Dat verhaal ken ik niet, maar nu blijkt zelfs het thema niet origineel. Bovendien klopt dus mijn gevoel dat een flink deel van het boek overbodig is voor het verhaal, dat geschrapt kan worden tot het formaat van een novelle.
Ik was van plan twee sterren te geven, maar nu ik lees dat het idee zelfs van Marga Minco is, wordt het slechts een droevige ster.

Meer recensies van Aster