Mijn eerste Jill Mansell smaakt naar meer

astridhabraken 18 juni 2024 Auteur
Een tijdje geleden reageerde ik (Astrid) op een oproep van Ilona van Uitgeverij Luitingh-Sijthoff. Ze was op zoek naar lezers voor het boek ‘Een dag om nooit te vergeten’ van Jill Mansell. Maar ze zocht niet zo maar lezers – ze zocht lezers die nog niet eerder een boek van Jill Mansell lazen. Ik reageerde en werd tot mijn grote plezier uitgekozen om mee te doen aan de leesclub voor dit prachtig vormgegeven boek.

Het verhaal van ‘Een dag om nooit te vergeten’ begint met het verhaal van Lottie, die op de bruiloft van Freya en Cameron haar oude vriend Max weer tegen het lijf loopt. Het is direct duidelijk dat er veel speelde tussen deze twee in het verleden, meer dan alleen een vriendschap. Maar is ook iets gebeurd, iets dat een mogelijke liefde tussen hen onmogelijk heeft gemaakt.

Maar bruid Freya komt niet direct de kerk binnen. Ze wordt tegengehouden door de vrouw van de dominee, Ruby. Die is er dankzij haar schoonmaakster Iris net achter gekomen dat haar man al een hele tijd een affaire heeft en wil hem hiermee confronteren. Het resultaat? De dominee, Peter, stormt de kerk uit en krijgt een ongeluk, waardoor er die dag niet getrouwd kan worden. Iets dat Freya eigenlijk helemaal niet zo erg vindt.

In het boek volg je vervolgens de verschillende hoofdpersonen: Lottie, Freya, Ruby en Iris. En: deze hebben ook allemaal nog een partner – of soms zelfs meerdere. Mansell schakelt snel tussen deze vier vrouwen en haalt later in het verhaal ook nog de ouders van Lottie en Max erbij. Omdat het allemaal zo’n verschillende personages zijn, is het als lezer niet lastig om te volgen door wiens ogen je nu kijkt. Het geeft het verhaal bovendien veel vaart, al zorgt het er ook voor dat je de personages niet echt heel goed leert kennen. Persoonlijk had ik best wat meer willen weten over Freya en Ruby en had Iris van mij niet zo’n grote rol hoeven krijgen. Maar: omdat Mansell zo snel schakelt, gaan ook de personages die je wat minder leuk vindt niet vervelen. Het is eigenlijk zoals in een film of serie, waar je voor je het weet al weer bij een volgend personage bent.

Ik ga zeker meer lezen van Mansell. Niet alles achter elkaar, maar lekker af en toe op drukke momenten, als ik vooral afgeleid wil worden door het lezen en niet te veel wil nadenken.

Meer recensies van astridhabraken