Opent je ogen

astridhabraken 05 juli 2024 Auteur
In dit boek neemt Lara Billie Rense je mee op diens reis, een reis die niet lineair loopt maar vele kronkels kent. Rense doet dit op een heel subtiele manier, maar wel een die je ook confronteert en van je vraagt om anders te gaan denken. Af en toe had ik het idee dat die direct tegen mij sprak - met name in de stukken die gaan over wat we verliezen als we niet meer binair, dus alleen in mannen en vrouwen, denken. Het biedt ontzettend veel ruimte.

Rense vertelt over diens ongemak tijdens het opgroeien - die voelt zich ongemakkelijk als meisje, maar wordt wel zo gezien en behandeld. Het is een lange weg naar het moment waarop die besluit voortaan als Lara Billie en als non-binair en die door het leven te gaan. Het vraagt moed van die en aanpassingsvermogen van de mensen om die heen. En: net als Rense denkt dat die alles een beetje onder controle heeft, komt de overgang om de hoek kijken.

Dit boek gaat over veel meer dan de zoektocht van Rense. Het gaat om hoe we als mensen zwart-wit makkelijker vinden dan alle tinten grijs, over onze maatschappij en over de zoektocht naar jezelf. Tenminste, voor mij - ik herkende veel van de twijfels en strijd van Rense.

Wat heel fijn is, is de nuance waarmee Lara Billie diens verhaal vertelt. Het gevoel dat je krijgt van 'je hoeft het niet in een keer allemaal te begrijpen, maar geef mij ruimte en dan geef ik jou die ook.' Een oproep voor zachter zijn voor elkaar en dat is heel welkom in deze tijd.

Ik zal in ieder geval nooit meer zeuren over genderneutrale toiletten!

Meer recensies van astridhabraken