Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Meer dan een obsessie

AstridWS 12 mei 2022

‘Voor iedereen die lief heeft gehad en heeft verloren’ luidt de opdracht van Emy Koopman in haar derde roman Tekenen van het universum. Koopman neemt je mee in de achtbaan van emoties die haar verliefdheid met zich meebrengt. Alle hoogte- en dieptepunten beschrijft ze tot in detail en voel je tot in het diepst van je vezels. Maar daar blijft het niet bij. Koopman begint aan een diepgravend zelfonderzoek. Daarbij koppelt ze haar persoonlijke ervaringen aan die van anderen en trekt ze deze breder door naar actuele maatschappelijke thema’s. En juist dat laatste maakt dit boek tot een uiterst interessante roman.

Koopman is naast schrijver ook onderzoeker en journalist. Ze presenteerde de VPRO-reisserie Paradijs Canada. In 2016 debuteerde ze met Orewoet, vier jaar later was er Het boek van alle angsten. Met Tekenen van het universum komt de auteur voor het eerst met een autobiografisch verhaal. Het handelt over Emy’s verliefdheid op fixer A, die ze ontmoet tijdens de opnames voor haar tv-serie. De naam van A wordt nergens uitgeschreven, maar je krijgt tijdens het lezen genoeg aanwijzingen om het ontbrekende in te vullen.

Hun nacht in een hotelkamer zou zijn uitgegroeid tot meer, ware het niet dat zowel A als Emy zich in een relatie bevindt. Het ingehouden samenzijn blijkt niet genoeg te zijn geweest voor Emy. De ondertitel van de roman is niet voor niets Verslag van een obsessie. Emy blijft aan A denken en ze houden contact. Vanzelfsprekend blijft dat niet zonder gevolgen.

Op de cover staan de naam van de auteur en haar boek in de sterren geschreven. Maar is Emy’s connectie met A dat ook? Emy leest in elk woord, object en elke gebeurtenis een teken van het universum: de betekenis van hun namen, A’s tatoeage, kunst, resultaten van een zoekmachine, straatnaambordjes, een afgesloten weg, een late vuilniswagen, twee slangen, een kotsende kat en een liefdeslied dat wordt overstemd door een drilboor.

Koopman trekt je zo mee in haar obsessieve verliefdheid. In plaats van een vrouw van in de dertig, lijkt ze wel een puber. Ze is alleen met zichzelf en A bezig en alles moet daarvoor wijken. Emy wordt in de eerste weken heen en weer geslingerd tussen wanhopige liefde en schuldgevoel. De schrijfster verwoordt dit erg overtuigend, maar je kunt daardoor vooral de eerste honderd bladzijden weinig sympathie voor Emy opbrengen. Dat Koopman zichzelf niet spaart, is te prijzen. Ze is er niet op uit om de zaak te relativeren of goed te praten. Ze kiest voor een oprecht onderzoek naar haar drijfveren en twijfels.

In Koopmans zoektocht komen alle aspecten van liefde en ontrouw naar boven, ondersteund door intertekstualiteit. Aan de hand van een groot aantal literaire werken en (non-)fictie, films, een mockumentary, maar ook haar eigen – zich herhalende – geschiedenis én gesprekken met andere vrouwen, onderzoekt Koopman niet alleen haar eigen verliefdheid, maar ook de heteroseksuele relatie in het algemeen en de verhoudingen tussen mannen en vrouwen in de maatschappij. Dat liegt er niet om:

‘Geen vrouw die ik spreek die het niet herkent: het zelfverlies in de verliefdheid. […] Geen heterovrouw die ik spreek die zich niet in meerdere of mindere mate voor dat zelfverlies heeft geschaamd. Die niet heeft nagedacht over wat er mis is met haar dat ze zich zo verloor, dat ze zich aanpaste aan zijn wensen, dat ze dat wachtende, hulpeloze, bibberende wezen werd. (En met ‘nagedacht’ bedoel ik: jezelf er mentaal over aftuigen.) Maar we spreken er nauwelijks over.’

Tekenen van het universum is meer dan het verslag van een obsessie. Het is een prachtige, gelaagde roman over het verliezen van jezelf in een romantische liefde, jezelf ondergeschikt maken, aanpassen en grenzen (laten) overschrijden. Wanneer je geduld voor Emy kunt opbrengen, neemt ze je mee in haar wereld en laat ze je niet meer los voordat je jezelf hebt afgevraagd of jouw lot is voorbestemd of dat je je uit je eigen patronen kunt losbreken.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van AstridWS

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur