Vriendschap over boeken, overzee

Athena 28 juli 2022
Een heerlijk boek! Een New Yorkse schrijfster en bibliofiel, Helene Hanff, is na de Tweede Wereldoorlog op zoek naar bijzondere classics. Ze vindt via de krant een advertentie van de Londense boekverkoper Marks & Co. Er komt een levendige correspondentie op gang, die heerlijk weg leest. Twee culturen naast elkaar op schrift. Frank Doel, de inkoper van Marks & Co die de boeken bij elkaar zoekt, en Helene corresponderen jarenlang over de boeken. En om Doel en zijn collega's door de moeilijke jaren na de oorlog door te helpen, stuurt Helene voedselpakketjes naar Londen.

De (waargebeurde) correspondentie gaat niet alleen over de boeken. Helene's nieuwe schrijfopdrachten, de kroning van koningin Elisabeth en het recept van Yorkshire pudding hebben een plek in de overzeese conversatie. Helene neemt zich steeds voor naar Londen te komen, maar stelt het uit. De correspondentie duurt van 1949 tot 1968, eindigt met het bericht van Doel's vrouw dat hij onverwacht is overleden.

Het boek was populair na publicatie. Er kwam een hoorspel op de BBC, het werd een toneelstuk, een televisiefilm en in 1987 speelden Antony Hopkins en Anne Bancroft de briefschrijvers in een bioscoopfilm.
De boekwinkel bestaat niet meer, het pand is er nog wel. Hier een kleine introductie: https://www.youtube.com/watch?v=W26Qlq1oWD8. Daarna vind je je weg wel in de informatie. Vorig jaar gaf ik het boek en de DVD van de film cadeau aan mijn zus. Ze vond het erg leuk om de twee te vergelijken. Misschien een idee voor een boekliefhebber in jouw omgeving?

Dit boek staat als eerste op mijn boekenplank over boeken, boekhandels en bibliotheken: https://www.hebban.nl/mijnhebban/books/50606. Ik hoop daar een stap voor stap, boek voor boek een mooie verzameling neer te zetten.

Athena.

Meer recensies van Athena