Thriller met veel raakvlakken met de huidige actualiteit

Atse 03 augustus 2020
“2020 Kamp Alpha - De pestmeester” kent zijn oorsprong in 2017. Het begon als kort verhaal is na wat uitwerkingen heeft Suzanne Esther bein 2020 het boek afgerond en uitgebracht. Dit viel samen met de wereldwijde uitbraak van het COVID-19 virus. Het boek en dit virus vertonen in elkaar geval veel gelijkenissen en in het begin lijkt het erop dat Suzanna Esther het boek naar aanleiding van dit virus heeft geschreven. Dat is dus onjuist!

Het verhaal gaat over een virus wat is uitgebroken. De overheid stelt dat dit is gebeurt onder dieren, en de nadruk wordt vooral op huisdieren gelegd. Deze dieren zouden het virus verspreiden en daarom besluit de overheid alle dieren te verbieden. Al snel blijkt dat aan deze aanname getwijfeld mag worden.
Ondanks dat de overheid (huis)dieren verbiedt houdt niet iedereen zich aan deze oproep. Er is een soort van verzet opgestaan hiertegen waar je je als huisdierbezitter voor kan aanmelden. Arjen en Li, twee van de hoofdpersonages, besluiten zich daarvoor aan te melden zodat ze hun eigen huisdieren kunnen redden. Zij komen uiteindelijk in een tentenkamp/vluchtelingenkamp terecht met de belofte op een nieuwe wereld, maar is dat daadwerkelijk zo? Kunnen zij zichzelf en hun huisdieren redden?

Suzanne Esther heeft een boeiende thriller geschreven. Het boek leest als een “wat als” als verhaal, zeker met de huidige situatie van de corona crisis in het achterhoofd. Door het goede onderzoek van de auteur zie je veel gelijkenissen met de huidige situatie in Nederland en de wereld. Hierdoor voelt het als echt aan en niet teveel van het goede. Daarnaast laat ze ook de ernst inzien wat er kan gebeuren als er in de politiek teveel macht bij een partij komt te liggen. Hierbij moest ik direct denken aan landen met waar de democratie niet zo serieus wordt genomen.

In de Indie Leesclub van dit boek binnen boekencommunity Hebban heeft de Suzanna Esther te kennen gegeven dat ze bezig is met een vervolg van dit boek.
Het boek heeft een open einde een ook wat losse eindjes in het verhaal dus dat biedt voldoende ruimte voor een spannend vervolg.

Ondanks dat het een fictieve thriller is, heeft het zoveel raakvlakken met de werkelijkheid. Suzanne Esther neemt je mee in een wereld waarin je bang moet zijn voor de overheid en waarin de overheid niet het beste voor heeft met zijn burgers. Deze spanning is door heel het boek voelbaar. Het boek is daarom niet snel weg te leggen.

Daarom heb ik het boek met **** (vier sterren) beoordeeld.

Meer recensies van Atse