Het proces

AuroraBearheart 23 juli 2024
Ik mocht dit boek als recensie exemplaar ontvangen. Nou had ik in een ver verleden wel eens wat hem gelezen maar kon me alleen herinneren dat dat wel goed in elkaar zat. Maar na deze ben ik wel weer hooked.

In het verhaal wordt een zwarte man veroordeelt voor de moord op een ouder echtpaar. Het is overduidelijk dat hij het niet heeft gedaan maar het is 1968 en racisme viert zijn hoogtij dagen in het Zuiden van de Verenigde staten. Advocaat Jack Lee neemt het op zich om hem te vertegenwoordigen. Een blanke man die eigenlijk zich nog nooit echt tegen racisme heeft verzet maar toch het goede wil doen. Samen met de zwarte advocaat Dubose zetten ze alles op het spel om Jerome vrij te krijgen.

Ik hou wel van true crime, nu is dit natuurlijk niet een waargebeurd verhaal maar ik kan me zo voorstellen dat er veel van dit soort zaken zijn voorgevallen in die tijd. Het rechtssysteem was toen al corrupt en dat is het nog steeds en niet alleen wat dat betreft is er niet heel veel veranderd. Racisme is ook nog steeds een groot probleem.

Buiten de zaak tegen Jerome waarbij ze elke leugen van oppositie moeten ontkrachten worden de advocaten ook persoonlijk aangevallen. Het word het niet in dank afgenomen dat ze het opnemen voor een zwarte man.

Tijdens het lezen werd ik me weer even bewust van hoe het is om zo bevoorrecht op te groeien. Al voelde het soms ook wel een beetje alsof Baldacci je de les leest. Dat had van mij niet gehoeven, het verhaal spreekt echt genoeg tot je rechtvaardigheidsgevoel.

Zeker als je van programma's als Boston Legal en Suits houdt kan ik je dit boek van harte aanbevelen.

Meer recensies van AuroraBearheart