Keizer van Rome

Awielwel 05 mei 2024
Mary Beard is een omgevallen boekenkast. Wees dus gewaarschuwd wanneer je aan een van haar boeken begint: je hoofd (mijn hoofd in elk geval) zal duizelen van de enorme hoeveelheid namen, weetjes, voorbeelden en anekdotes die de revue passeren.
Het doel van 'Keizer van Rome' (jammer van de verkeerde omslag op Hebban) is om de zin en de waan rond de Romeinse keizers van Augustus tot Severus Alexander van elkaar te onderscheiden. Met veel kennis en vertelplezier fileert Beard de mythes die in de loop der eeuwen zijn ontstaan rond de 'goede' en de 'slechte' keizers en probeert op basis van van de archeologische bronnen een realistischer beeld te schetsen van de keizer en zijn entourage. Hierbij gaat ze vooral uit van de keizer als functie en niet zozeer als persoon.
Aanvankelijk dacht ik - door het heen-en-weer gespring door de tijd en de overdaad aan namen - dat ik niet veel zou opsteken van dit boek. Een week vakantie in Rome leerde me echter anders. Zwervende door de stad en archeologische musea kwam ik steeds objecten tegen die ik dankzij Beard beter in een cultuurhistorische context kon plaatsen. Erg leuk!

Meer recensies van Awielwel

Een roman over de urgentie die twee twintigers voelen om de wereld te verbeteren, en alle idealisme, ambitie en frustratie die ze ervaren in hun zoektocht