Don't mention the war!

Awielwel 11 september 2024
Na vorig jaar het briljante 'Dunkelblum zwijgt' gelezen te hebben begon ik met hooggespannen verwachtingen aan 'Vienna': Eva Menasses debuutroman die pas recentelijk is vertaald. Laten we zeggen dat Menasse in de loop der jaren een betere auteur is geworden.

Beide boeken gaan over het na-oorlogse Oostenrijk en het vakkundig verzwijgen van de misdaden en de trauma's uit de oorlog. Zware kost, op verrassend luchtige wijze geserveerd en uitstekend vertaald. Maar waar deze thematiek bij 'Dunkelblum zwijgt' als een duistere rode lijn het verhaal bijeen houdt, verzandt 'Vienna' in een stortvloed aan personages, lotgevallen en identiteitscrises, met als enig verbindend element dat iedereen familie van elkaar is. Maar wat is nu eigenlijk het punt dat de auteur hiermee wil maken?

Ik heb het boek grotendeels met plezier gelezen, vooral vanwege de steeds wisselende focus op andere familieleden en hun vreemde levenswandel. Toch kon ik de aandacht er niet helemaal bijhouden en heb ik de laatste hoofdstukken diagonaal gelezen: "ja, nu weten we het wel..." en dat is jammer.

Dus: een leuk en interessant boek, maar wat nu precies de boodschap was - daar ben ik helaas niet achter gekomen.

Meer recensies van Awielwel

Een roman over de urgentie die twee twintigers voelen om de wereld te verbeteren, en alle idealisme, ambitie en frustratie die ze ervaren in hun zoektocht