Homoseksueel in Marokko

Bampie 22 oktober 2024
Voor een groot deel autobiografisch begrijp ik uit interviews. Abdellah Taïa was begin 30 in 2006 toen dit boek werd gepubliceerd. Op slag een bekende Marokkaanse homoseksueel. Rond die tijd woonde hij al in Parijs. Want homoseksualiteit is lastig in Marokko zodra je er openlijk voor uitkomt. In een interview in 2006 zegt hij daar dit over:

“Vrouwelijk zijn is voor een Marokkaanse man de grootste schande. Homoseksuele contacten zijn tot daaraan toe, zolang hij maar on top is. Dan kan hij altijd nog zeggen: de homo, dat is die daar, die laat zich nemen.”

Ik vraag me af of dit is veranderd in 2024.

Het verhaal, 143 pagina’s, bestaat uit 3 delen. Deel 1 gaat over zijn vroege jeugd, het opgroeien in een gezin met 6 zussen en 2 broers in Salé. Deel 2, zijn adoratie voor zijn oudste broer, zeg maar verliefdheid. En 3, zijn leven als jongvolwassen homoseksueel. Dat laatste deel is het minst. Het wel en wee van zijn relatie met de Zwitserse Jean vond ik matig uitgewerkt. Ook jammer dat zijn familie in dit deel geheel buiten beeld blijft.

Meer recensies van Bampie