Eros

Bampie 04 september 2024
Pastoraal liefdesverhaal uit 2e/3e eeuw na Christus dat zich afspeelt op Lesbos. De steden Mythimna (vanaf het terras van ons appartement keken we op deze stad uit) en Mytilene komen erin voor. Eros speelt hierin de hoofdrol. Maar ook andere Griekse goden zoals Pan, Dionysos en Demeter spelen een rol. En dat terwijl de apostel Paulus op Lesbos is geweest! Misschien was men nog niet helemaal overtuigd van zijn god... Een aantal verhalen uit de bijbel komt ook verrassend overeen met de Griekse mythologie. Dus misschien dachten ze wel: oude wijn in nieuwe zakken. En de god Eros is natuurlijk ook veel interessanter.

In dit verhaal hebben Dafnis en Chloë allebei eros. Ach dat kennen we allemaal wel. Wie lijdt er niet aan of heeft eraan geleden. Zowel Dafnis als Chloë weten niet wat hun overkomt en hoe ze ermee om moeten gaan. Gelukkig worden ze op allerlei manieren geholpen!

Interessant met het nawoord van Marjon van Es over hoe men omging met seksualiteit.

Meer recensies van Bampie