Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Hartstocht is voelbaar

In haar debuutroman portretteert Shida Bazyar (1988) Behsad, Nahid en hun kinderen Laleh, Mo en Tara. Per tien jaar van 1979 tot en met 2009 en in een epiloog lees je hoe hun Iraanse achtergrond iedere dag met dit gezin meereist. Bazyar, die met haar debuut verschillende literaire prijzen won in Duitsland, schrijft bevlogen en gepassioneerd. Ook maakt de roman nieuwsgierig naar de medemens, al is de lyrische stijl in het begin even wennen.

De roman begint met een vertelling door Behsad in 1979. Hij is een jonge revolutionair ten tijde van de Islamitische Revolutie, net als Nahid. De twee strijden voor een rechtvaardige samenleving:

"In de strijd en op de straten waren ze onze broeders en zusters, we waren verenigd in de strijd tegen de monarchie, tegen de onderdrukking en  het Amerikaanse imperialisme. We waren met velen en we waren sterk, en dat zijn we nog steeds. Ook al gelooft de een in een goddelijke kracht en de gewapende strijd en de ander in Het Communistisch Manifest en het pacifisme."


Maar dan vallen de groepen uiteen en komt een zeer religieuze groep aan de macht. Wanneer Behsad en Nahid kinderen krijgen en hun onveiligheid toeneemt, vluchtten ze naar Duitsland. Ze hopen terug te keren naar Iran, wanneer de rust is wedergekeerd.

Het is even wennen aan de lange zinnen en het ontbreken van interpunctie in de conversaties in de roman. Ook het zo nu en dan terugkerende, lyrische wij-perspectief is in het begin wat verwarrend:

"We houden van dit land en toen zeiden wij, Wíj houden van dit land. We moesten zijn pasgeborene vieren, langer dan we ooit bij een van onze broertjes of zusjes hadden gedaan – zíjn pasgeborene, ver weg in het paleis van bloemen. Tegen onze ouders hebben ze gezegd, De olie, de Amerikanen en de Engelsen horen allemaal bij elkaar, ze horen bij de sjah, ze zijn tegen ons."


Aan de ene kant komen de zinnen prachtig en zangerig over, maar deze roepen ook vragen op: Wie is die ‘wij’; die verteller en wie is ‘ze’? En over wiens pasgeborene hebben we het hier eigenlijk? Het wij-perspectief keert af en toe terug, al worden de vijfluiken vanuit de karakters zelf verteld. Het wij-perspectief geeft extra sfeer aan de roman. Het is namelijk het ‘mooie wij’ dat de personages verbindt: met elkaar en met Iran.

Bazyar kauwt de geschiedenis van Iran niet voor. Zo noemt Bazyar de opstand in 2009 in Iran tegen de uitslag van de verkiezing niet letterlijk wanneer Mo hiermee te maken krijgt:

"Een paar dagen geleden was er geen enkel verschil tussen Tobi en mij, we hadden allebei geen plan, geen idee wanneer we welke tentamens moesten maken, dronken bier in het park en speelden op de PlayStation als het regende, en ons enige probleem waren de fruitvliegjes in de keuken van onze woongroep. Die andere drieëntwintigjarigen zijn nu ineens overal in de straten van Teheran te vinden, op de nieuwspagina’s op internet, zelfs op RTL. En mijn hoofd. Ontelbaar velen zijn de straat op gegaan, ze zijn uit hun huizen gelokt en hebben hun zwijgen verbroken, ineens zijn ze er en verzetten ze zich."


Dat indirecte is bevorderend voor de schrijfstijl, maar kan wat onduidelijk overkomen wanneer je weinig over Iran weet.

Naast de politieke geschiedenis zijn er de portretten. Zo wil moeder Nahid zich graag ontwikkelen in Duitsland, maar vraagt ze zich tegelijkertijd af of ze dan nog wel trouw is aan Iran: "En ik denk, wanneer, wanneer gaan we eigenlijk terug als we ook nog eens als dertigers aan een studie beginnen in dit land?"

Bazyar schreef een noodzakelijke en actuele debuutroman waarin hartstocht doorklinkt.   

2

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Barbara Gerritsen

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur