Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Sterke roddels, maar enige gelaagdheid mist

Barbara Gerritsen 17 januari 2017

Een schijnvrouw. Wat is dat voor jou? Al denkend zou je op de volgende punten kunnen komen: Een schijnvrouw is iemand die zich anders voordoet dan zij is: ‘keeping up appearances’. De negenendertigjarige Emma hoeft de schijn in ieder geval niet op te houden want ze heeft alles al: een succesvolle baan als juriste, een leuke LAT-relatie, een gezellige familie. Een leven zoals veel van ons ambiëren. Is dit leven echter wel zo ideaal als het lijkt? Emma krijgt een burn-out en verliest haar baan. Wanneer ze ook nog een dierbare verliest, wordt ze geconfronteerd met zichzelf. Heeft Emma zich niet te veel laten leiden door haar omgeving? Wat blijft er eigenlijk nog van haar over als alles aan de ‘buitenkant’ wegvalt?

Sandra Heerma van Voss (1972) is werkzaam als freelance journaliste bij onder andere NRC Handelsblad en NRC Next. In 2011 publiceerde ze bij De Arbeiderspers de interviewbundel Familiealbum. In deze bundel zijn de mooiste afleveringen van de rubriek ‘Familiefoto’ uit het NRC Handelsblad gebundeld en deze portretteren daarmee een eeuw Nederlandse familiegeschiedenis.

Heerma van Voss toont zich ook in Schijnvrouw een waar portrettist. Een hele waslijst aan bonte karakters in het leven van hoofdpersonage Emma komt voorbij. Heerma van Voss beschrijft hen met vlotte en humoristische pen. De diepste zielenroerselen van de karakters komen niet echt aan bod. Dit maakt de personages vlak, maar dit past wel bij het thema ‘schijn’ dat in de hele roman terugkomt. De diepste gedachten van bijvoorbeeld Luuk, Emma’s vriend, zal je niet lezen. Wel leer je hem kennen aan de hand van zijn uiterlijk: “Zijn iele postuur en fijne handen pasten niet bij een tap - hoe was hij hier beland?” Deze wat oppervlakkige en soms komische beschrijvingen worden positief overdreven in drie intermezzo’s. Het lijkt in deze tussenstukken wel alsof een stel dames naast jou roddelen en fluisteren: “Beste kerel, daar niet van. Praktische type, Delftenaar – geen omgevallen boekenkast zullen we maar zeggen, en in de schouwburg zou je hem al helemaal in geen honderd jaar aantreffen, dus dat verhaal over hoe ze elkaar daar toevallig in de foyer hadden ontmoet vonden wij niet erg plausibel. Een contactadvertentie is toch niks om je voor te schamen, zou je denken, maar goed.” Deze stukken benadrukken hoe de buitenwereld een buitenkant beoordeelt en daarom hadden ze best vaker dan drie keer mogen voorkomen.

De stem van Emma gaat helaas verloren in de vele beschrijvingen van de mensen om haar heen. Af en toe leer je haar wat meer kennen en dat maakt nieuwsgierig. Zo voert Emma als zij thuis is een aantal dwanghandelingen uit: “Tellen – tellen tot 24 want het was 24 december vandaag, of nee één erbij want anders wordt dit je sterfdag, 25 keer tot 25 tellen met de handen op de rug want anders krijg je asbestkanker.” Na die twee pagina’s komt het dwangmatige handelen niet meer terug, terwijl er nog ruimte is voor verdere uitwerking. De karaktertrek lijkt zo uit de lucht te vallen, om vervolgens weer op te lossen. Het personage Emma mist hierdoor diepgang en blijft net zoals de andere personages vlak.

Heerma van Voss is er in geslaagd om Emma te portretteren als een ware schijnvrouw. Ook zet ze treffende karakterbeschrijvingen op papier. Ze laat echter tegelijkertijd kansen liggen. Deze soepel lezende roman was nog beter als het roddelen was overdreven en de schrijfster Emma meer gelaagdheid had gegeven.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Barbara Gerritsen

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur