Meer dan 6,1 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Maatschappelijke problemen kunstig verweven in een intrigerende moordzaak met verrassend einde

Barbara 27 december 2024
De Zweedse Viveca Sten (Stockholm, 1959) debuteerde in 2008 met de novelle Stille wateren, het eerste van de zes delen tellende Sandham moorden. In 2020 startte de schrijfster -en tevens juriste- haar nieuwste serie, de Åre moorden met in de hoofdrol rechercheurs Hanna Ahlander en Daniel Lindskog. Het tweede deel in de serie, Verborgen in de schaduw, verscheen in december in het Nederlands; de vertaling wederom van de hand van Bianca Cornelissen.

Langs de kant van de weg wordt het dode en zwaar verminkte lichaam van een man gevonden. Het blijkt om de beroemde olympische skiër Johan Andersson te gaan die iedereen als vriendelijk en zachtaardig omschrijft. Aan Hanna en Daniel de schone taak om de dader(s) te vinden. Als het onderzoek vordert, stuiten ze echter op een andere, nog dringender zaak die het daglicht niet kan verdragen en waarbij de tijd dringt. Deze tweede verhaallijn wordt al vrij vroeg in het verhaal gepresenteerd waarbij je als lezer heel slinks op het verkeerde been wordt gezet.

Door met de vondst van het toegetakelde lijk te openen, zorgt Sten er direct voor dat je als lezer je aandacht bij het verhaal hebt. Vervolgens wordt de spanningsboog keurig opgebouwd door zowel de introductie van de tweede verhaallijn alsmede het wisselende vertelperspectief. Hierbij grijpt de auteur overigens regelmatig terug naar gebeurtenissen uit Verborgen in de sneeuw: het trauma uit Hanna’s jeugd, de verstoorde relatie met haar moeder en de verbroken relatie met Christiaan. Door het repeterende karakter haalt het de vaart op een storende wijze uit het verhaal, met name omdat er geen verdieping plaatsvindt.
Ook het wankele evenwicht tussen werk en privé breekt Daniel in dit tweede deel van de serie regelmatig op. De tweestrijd bij de sympathieke rechercheur wordt steeds groter en je voelt aan alles dat er een beslissing aan komt, linksom of rechtsom. Nieuw is de ontwikkeling rond een van de collega’s op het politiebureau, die niet alleen privé grote gevolgen heeft, maar ook het moordonderzoek raakt. Het werpt direct een aantal prangende vragen op waarmee Sten behendig hedendaagse maatschappelijke problemen met het intrigerende moordonderzoek verweeft, evenals grote thema's als liefde, wraak en geheimen. Enigszins teleurstellend is hierbij het feit dat ondanks dat beide hoofdpersonen veel meemaken, je ze ook in dit tweede deel niet veel beter leert kennen. En dat is jammer want dat zou het verhaal net even wat meer diepgang hebben gegeven.

Wat Sten overigens perfect beheerst is het beschrijven van de setting. De prachtige omgeving van het skigebied wordt weer sterk neergezet. Het serene landschap, bomen bedekt met een dikke laag sneeuw: je vóelt de kou, je ervaart de beklemming van de kortere dagen, de afgelegen huizen en de eenzaamheid die dit teweeg kan brengen. Kortom je waant je als lezer in Åre. Ditzelfde gevoel weet de schrijfster op te roepen rondom het personage Rebekka en de situatie waar zij zich in bevindt. De onwetendheid, de eenzaamheid en de angst zijn levensecht. Samen met de korte hoofdstukken en het toegankelijke, bij tijd en wijle haast simplistische taalgebruik, leest Verborgen in de schaduw heel makkelijk weg.

Net als je denkt dat het verhaal rustig naar een ontknoping toewerkt, brengt de auteur een versnelling aan in het verhaal, maar zonder dat dit op enig moment afgeraffeld aanvoelt. De gebeurtenissen en plot twists volgen elkaar in een rap tempo op en als lezer kun je hier alleen maar enorm van smullen. Nadat je de laatste bladzijde hebt omgeslagen heb je antwoord op alle vragen behalve op hoe het verder zal gaan met Hanna en Daniel. En geloof me: dat wil je. Echt.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Barbara

Gesponsord

Een hartverwarmende romance vol ouderwetse charme en personages die je gelijk in je hart sluit, tegen het decor van de roaring twenties.