Arabella, de Weergaloze, de bezemjongen en de straathond

Barisca 26 september 2024
Arabella, dochter van een dominee uit Yorkshire , gaat naar haar peettante in Londen om deel te nemen aan Het Seizoen. Op de heenreis maakt ze kennis met de Weergaloze, de arrogante Mr Beaumaris. In een opwelling vertelt ze de leugen dat ze een rijke erfgenaam is. Dit is het begin van de roddel dat Arabella een rijke erfgenaam is en heeft tot gevolg dat heel Londen achter haar aanloopt. De Weergaloze en Arabella zoeken elkaar regelmatig op in de hogere kringen van Londen. Dit heeft grote gevolgen voor onder andere een bezemjongen en een straathond.

Wat is dit een leuk boek over de impulsieve Arabella die eerst doet en zegt en daarna pas nadenkt. Als dominees’ dochter heeft ze een zeer hoog moreel besef. Ze wil daar naar handelen maar dat lukt haar niet altijd en dat komt door haar impulsieve gedrag. Diverse gebeurtenissen zijn ernstig maar krijgen toch een humoristische draai vooral als Arabella zich ermee bemoeit. Zoals de situaties rond de bezemjongen en de straathond. Want ondanks alle luxe en overdaad is er ook veel armoede en onrechtvaardigheid in Londen. Arabella heeft daar oog voor tot ongenoegen van haar omgeving. Deze onderwerpen geven een kijkje op de misstanden in de maatschappij.
De personages hebben hun eigenaardigheden en velen zijn zeer aangenaam. Zonder grote uitwijdingen komt iedereen duidelijk over.
Het boek is aangenaam en vlot geschreven, zeker als men bedenkt dat het boek in 1949 voor het eerst gepubliceerd werd.

Georgette Heyer leefde van 1902 tot 1974. Ze schreef veel romans die zich in de Regency periode afspelen. Haar boeken worden veel gelezen en onder andere Queen Elizabeth II was een van die lezers.

Arabella vond ik een geweldig leuk boek en ik heb ervan genoten. Vijf sterren voor dit boek.

Meer recensies van Barisca