Prachtige feelgood

Sally en Ella zijn van elkaar vervreemd. Sally woont nog steeds in Londen en Ella is verhuisd naar Australië waar ze een leven heeft opgebouwd met haar man en dochter. 22 jaar lang is Ella niet meer terug geweest en al die tijd heeft haar moeder trouw om middernacht een boek aan Ella’s collectie met verjaardags boeken toegevoegd. Na al die tijd moet Ella terug om door een noodlottig ongeluk te zorgen voor haar moeder. Moeder en dochter doen hun best maar moeten eigenlijk eerst wat dingen uitpraten want hun herinneringen, kloppen die wel?

Sally wordt neergezet als liefhebbende moeder die jarenlang vol vuur lerares is geweest en als docent het leven van vele kinderen heeft veranderd. Al dan niet met haar boeken! Nu vervult ze haar dagen met vrijwilligerswerk. Een druk leven.
Ella is een drukke advocaat en haar man neemt de huishoudelijke taken op zich terwijl zij meer dan fulltime aan het werk is. Nu ze gedwongen is om verlof op te nemen komen er steeds meer herinneringen aan haar jeugd terug.

De bibliotheek vol herinneringen wordt afwisselend vanuit perspectief van Sally en Ella verteld. Vanuit Ella zien we het heden en vanuit Sally wordt het verleden verteld. Door de schrijfstijl van Kate Storey zijn beide perspectieven goed belicht en krijg je voor beide vrouwen sympathie.

Terwijl het boek langzaam toekomt tot een ontknoping, komen er natuurlijk ook allemaal boeken in voor die Sally om wat voor reden dan ook voor Ella heeft gekocht of omdat ze het boek op dat moment aan het lezen zijn. Maar er komen ook mensen in voor die veel lezen waardoor het boek vol zit met prachtige quotes.

‘Ik heb een keer gelezen dat telkens wanneer je een goed boek leest, er ergens in de wereld een deur opengaat die meer licht binnenlaat.’ Hij glimlachte droevig. ‘Ik heb heel veel goede boeken gelezen, dus mijn wereld is altijd vol met licht geweest.’

Eenzaamheid bij ouderen, vervreemding, onverwachte vriendschappen, vooroordelen, armoede, ontrouw, dementie, platonische liefde, alles komt voorbij en wordt op een zachtaardige manier verwerkt in het verhaal.

Herinneringen kunnen op meerdere wijzen verdraaid worden. Het boek werkt dan ook toe aan een ontknoping op meerdere manieren. De bibliotheek vol herinneringen gaat op een rustig tempo naar het einde toe waarbij alles ook samen komt en uitgelegd wordt.

Wat een heerlijk boek! Kate Storey knoopt alle thema’s mooi aan elkaar met diepzinnige quotes over een moeder en dochter die weer naar elkaar toe groeien.

Meer recensies van beachhouseboeken