Realityshow gaat mis

beachhouseboeken 06 augustus 2024
Is de cover van het boek geen plaatje?? Een locked room mysterie was de aanprijzing van Het perfecte stel. 5 stellen op een eiland. En dan gaat het mis en wie is de moordenaar? Nou ben ik niet een super thriller lezer maar een mysterie dat lijkt mij wel wat! Het deed mij een beetje denken aan Agatha Christie’s En toen waren er nog maar. Dus ik had zin in de leesclub van @ilonaslevenbijls.

Lyla haar carrière zit in het slop en de acteursloopbaan van haar vriend ook. Waardoor hij haar overhaalt om mee te doen met Het perfecte stel. Een reality programma waarbij er vijf stellen zijn die zich staande moeten houden. Elke week moet er iemand uit, degene die overblijft wint. Simpel toch? Helaas gaat de relatie tussen Lyla en Nico niet helemaal lekker maar het programma wordt opgenomen op een fantastisch tropisch eiland, palmbomen, witte stranden en blauwe zee. Klinkt heerlijk, dus ze gaat mee. Maar dan komt er een storm en wordt de idylle ruw verstoord, iemand neemt het spel veels te serieus.

Lyla is de hoofdpersoon in dit boek en een wetenschapper die normaal in een lab werkt, beetje nerd, liever met een goed boek thuis zit, introvert en eigenlijk geen zin heeft in een realityshow. Aardig karakter dus dat ze regelmatig denkt; ‘waarom heb ik toegestemd?!’ Dat is vaak de vraag als je aan iets begint wat ‘out of character’ is. Ze is wel echt een doorzetter, zeker na de storm!

De schrijfstijl van Ruth Ware is snel en beschrijvend. Waar ze in het begin vooral aan het opbouwen is, na de storm gaat het boek pas van start, komt de vaart erin en gaan alle karakters in het boek los.
Heerlijk om te lezen wat er gebeurt als je onder extreme druk wordt geplaatst. Na het noodweer gaat Het Perfecte Stel heel vlot en wordt je meegenomen in de gebeurtenissen op het eiland.

Aan het einde van het boek zit nog een twist die ik niet zag aankomen. Wel eindigt Het Perfecte Stel weer anders dan gedacht, wat je weer aan het denken zet; zou ik ook zo’n einde hebben gekozen? Hmmm het is misschien wel het beste voor iedereen…

Een korte discussie in de chat, is dit nou wel of geen thriller? Maar te heftig voor een cosy crime, geen detective en voor een who dunnit is de dader te snel bekend!

Het Perfecte Stel leest heerlijk snel weg en is uitermate geschikt als je een niet al te spannende thriller wilt voor op vakantie. Voor mij een ideaal boek!

Bedankt @lsamsyerdam en @ilonaslevenbijls voor het recensie-exemplaar!

Meer recensies van beachhouseboeken