grappig jeugdboek

De titel van het boek sprak mij direct al aan! Het kan niet anders dan dat dit een grappig boek moet zijn. Mijn verwachting is dan ook dat het tijdens de vakantie compleet misgaat met een neergestort vliegtuig en ik zie een vulkaan die uitbarst op de achtergrond van een tropisch eiland. Fijne kleurrijke cover!

Jakob heeft het zwaar op school, hij wordt gepest en uitgelachen omdat hij altijd in rare situaties terecht komt. Vaak is Jodie daar de oorzaak van. En Jodie is de dochter van de beste vriendin van zijn moeder dus hij komt haar heel vaak tegen! Als hij voor de zoveelste keer in een gênante situatie zit besluit hij dat hij niet meer naar school kan gaan. Het plan is om met zijn ouders op vakantie te gaan en dan hopen dat iedereen het vergeten is als hij terug komt. Maar Jodie gaat mee op vakantie en de reis loopt totaal anders dan verwacht!

Het boek verloopt heel vlot. Het hele boek wordt beschreven vanuit Jakob dus alle gekke situaties zie je vanuit zijn ogen. En een super gierige vader is inderdaad heel vervelend en een super luide moeder is misschien rot maar wat meer opviel is dat vaders elke situatie negatief beziet en moeders alles positief. En alles positief kunnen ombuigen is heel fijn als je vliegtuig is neergestort!

De relatie tussen Jakob en Jodie is een vervelende. Hij wilt zelf graag bij de ‘coole kinderen’ horen en sluit daardoor Jodie buiten. Dus zelf vertoont hij ook wat pestgedrag. Mijn oudste zoon wilt het boek graag lezen en ik denk dat hij over het gedrag van Jakob tegen Jodie heen leest en de ouders vooral heel hilarisch vindt!

Rampzalige vakantie neergestort is geschikt voor alle kinderen die een spannend en vooral heel grappig boek willen lezen. Het taal gebruik is vrij makkelijk dus vanaf 8 jaar.

Meer recensies van beachhouseboeken