Spannende thriller met ecologisch thema

Een ecothriller dus, ik wilde hieraan mee doen omdat ik nog nooit een ecothriller heb gelezen en nam aan dat er maatschappelijke thema’s belicht werden. De cover geeft een bijzondere foto weer, de brandende jungle met een jaguar als luchtspiegeling.

Lara reist af naar het Amazone gebied om voor een stichting die zich inzet voor het behoud van het leefgebied van de inheemse bewoners, onderzoek te doen en contacten te hernieuwen. Helaas loopt het daar helemaal uit de hand, beginnende met een stam die niet blij is met haar komst en een thee ceremonie met hallucinerende bijwerkingen.

Janine Keijser schrijft vlot, ik kon mij goed inleven in Lara die haar hart volgt als activiste en als onderzoeksjournalist ondertussen toch ook advies inwint bij haar tweelingzus en haar beste vriendin.
Het combineren van zaken die je aan het hart gaan en nuchter na blijven denken zijn twee verschillende dingen die wel eens willen botsen. Zonder dat het boek belerend is ga je automatisch nadenken over aanpassingen die je al hebt gedaan en die eventueel nog meer zou kunnen doen.

Het hoofdthema is natuurlijk de ontbossing van de jungle in de Amazone en de verschrikkelijkheden die daarmee samengaan. Denk aan het platbranden van bomen en bossen, het doden van dieren en het ontnemen van leefgebied van de oorspronkelijke bewoners. Dit is natuurlijk een groot thema in het boek en het is mooi verweven in een thriller.

Aan het einde zat er nog een plottwist in die ik niet zag aankomen! Zonder een tipje van de sluier op te lichten is dit knap verweven door Janine Keijser. Echt een karakter omslag en ik geloof direct dat dit vaker zo gebeurt. Mensen zien een mogelijkheid zonder over de gevolgen na te denken of dat de gevolgen toch nu hun schuld zijn…

Ontworteling grijpt je aan en je blijft er over nadenken. Het is een spannend boek en de naam ecothriller meer dan waard!

Meer recensies van beachhouseboeken