beachhouseboeken 24 april 2024
Brenda van Ameland is afdelingsdirecteur bij Toeslagen. De Toeslagen affaire komt net op gang en de totale omvang is nog niet in kaart gebracht maar wel is al zeker dat er een aantal afdelingen te kort hebben schoten. Op een middag wordt ze gebeld waar haar dochter is… Ze is niet op school gekomen. Haar man Ronald en zoon Joep hebben ook geen idee. En dan begint het wachten, de zoektocht en de oplopende spanning.
Een paar weken voordat het Crime Company Cafe werd georganiseerd las ik over dit boek. En ik was direct benieuwd hoe Marjolein de Toeslagen affaire gemixt heeft met een vermissing. Want dat je niet weet waar je kind zou zijn is wel de grootste angst van elke ouder. Dit boek heeft voor mij twee raakvlaken. Als moeder en als werknemer. Bij de Belastingdienst had je de blauwe kant, de rode kant (Toeslagen) en de groene kant (Douane), daar werk ik bij. Dus ja, ik was supernieuwsgierig naar Verlaat de gevangenis zonder betalen.
Brenda is een harde directeur bij Toeslagen, niet gemeen maar zoals de uitdrukking luidt; Hoge bomen vangen veel wind. En dan wordt je wel hard en maak je in een crisis veel uren.
Ronald is een goede chirurg in het ziekenhuis en werkt hierdoor veel uren en is daardoor ook veel afwezig.
Joep is als oudere broer aan het puberen en met veel met zichzelf bezig maar heeft ook wat spannende uurtjes gehad door de werkzaamheden van zijn moeder.
Marjolein weet met haar schrijfstijl het hele boek lang de spanning vast te houden. Bijzonder knap. Het verhaal gaat vrij vlot en je komt al snel meer te weten over de onderlinge verhouden. Zoveel uren werken wat doet dat met je huwelijk? En als je veel afwezig bent wat weet je dan over je kinderen? Of over hun vrienden? En wat vindt jou omgeving over jouw werk? Of over een vermissing?
‘Ik heb gehoord dat in verreweg de meeste gevallen vermisten binnen vierentwintig uur weer thuis zijn.’
Verlaat de gevangenis zonder betalen wordt verteld vanuit meerdere personen, Brenda, Ronald en Joep maar er komen ook wat andere mensen aan het woord waardoor je benieuwd blijft wat hun connectie met de hoofdpersonen is. Het geheel draagt bij aan de spanning en die loopt langzaam op! Dan wordt er een uitstapje gemaakt naar een half jaar ervoor. Hierdoor vallen er al wat puzzelstukjes op hun plaats. Hierna gaat het boek weer terug naar waar het gebleven was en gebeuren er dingen in een stroomversnelling. Er vallen nog meer stukken op hun plaats maar de uiteindelijke ontknoping was toch wel een waanzinnige verassing!
Verlaat de gevangenis zonder betalen geeft een realistisch beeld over schrijnende gevallen van de Toeslagen affaire. Even wat onthutsende feiten die ik las in het Financieel Dagblad: de Toeslagen affaire is opgelopen tot 10 miljard in plaats van de geschatte 0.5 miljard in 2020. Daar kan je als belastingbetaler wat van vinden. In hetzelfde FD werd vermeld dat er gezinnen gevlucht zijn naar het buitenland, waar de belastingdienst ze niet konden vinden. Ontzettend tragisch.
En kunnen mensen zo ver gaan dat ze overgaan tot dit soort gedrag beschreven in Verlaat de gevangenis zonder betalen? Ik geloof het in ieder geval direct! De koude feiten van de affaire komen tot leven in Verlaat de gevangenis zonder betalen door wat mensen kunnen doen als je ze alles afneemt. Aanrader!

Meer recensies van beachhouseboeken