Leuk jongensboek

Bermero 24 september 2023
De schrijfstijl is het eerste wat mij opvalt, het is onverwacht en misschien daardoor voor mij even wennen. Na een paar bladzijdes ben ik eraan gewend en lees ik geïnteresseerd verder. Weer een paar bladzijdes verder krijg ik het idee dat het een kinderboek is want er komt een heks in voor. Na enig gegoogel lees ik dat Nico van Belle een afstand tot de maatschappij heeft wat het extra knap maakt dat hij een boek heeft geschreven. Met mijn nieuwe kennis, lees ik verder.

De hoofdpersonen worden een voor een voorgesteld en de mijn inziens wat eenvoudige voorstelling van zaken kan ik nu beter plaatsen. Langzaam ontvouwt een verhaal over de avonturen van 2 jongens die in de voorjaarsvakantie op zoek gaan naar de geschiedenis van de 26 hoeven van de Meent om daarmee hun eindexamen geschiedenis te halen. Ze ontmoeten wonderlijke figuren met vreemde verhalen en beleven een avontuur.

De schrijver heeft duidelijk veel tijd en energie gestoken in research. Historisch klopt het verhaal helemaal, de omgeving wordt goed beschreven. Veel onbelangrijke details worden uitgebreid beschreven wat soms afleidt van het verhaal.

Het einde is mooi gevonden. Door allerlei begrijpelijke misverstanden een beetje mysterie en eigen agenda’s komen alle hoofdpersonen tegelijk in de bunker voor de ontknoping. Eindelijk is de sleutel boven water. Het is wel een open einde want de kist waar de sleutel op past, die is er niet. Misschien het begin van een volgend jongensboek.

Meer recensies van Bermero