Originele invalshoek, verhaal zit goed in elkaar en het leest prima.

Bermero 17 juni 2024
De hoofdpersoon is Karen, 30 jaar en getrouwd. Ze gaat naar een psycholoog met een probleem rondom intimiteit. Er wordt besloten in haar verleden te gaan zoeken naar de oorzaak hiervan. Dat doet de psycholoog met behulp van hypnose. Wat ze dan vinden is bizar.

De schrijver loodst mij snel door het begin heen en dan begint het verhaal en de zoektocht van Karen pas echt. Het verhaal verplaatst zich naar Manilla en daar in de Filippijnen gaat Karen daadkrachtig te werk alsof ze een detective is. Ze krijgt hulp van Gina, een lokale jonge vrouw, en Karen komt steeds meer te weten over haar bizarre verre verleden en er komen ook steeds meer personages bij. Uiteindelijk komt Karen de waarheid te weten en die is afschuwelijk maar verklaart wel haar problemen. Ondanks de gruwelijke waarheid is de zoektocht nog niet ten einde. In sneltreinvaart brengt de schrijver mij naar de niet meer zo verrassende ontknoping. Het verhaal heeft een goede afloop en dat vind ik fijn.

Het verhaal zit goed in elkaar, de invalshoek vind ik echt briljant, heel goed gevonden en het brengt je ook nog eens naar een ander land. De hoofdpersoon blijft zeker in het begin een beetje vlak, er gebeuren erge en enge dingen en ik mis haar gevoelens daarbij. Ook de overige personages blijven voor mij vaag, dat geeft wel een mysterieus tintje. Situaties worden gaandeweg duidelijk en naarmate ik verder lees, wel beeldender beschreven. En na het haast zakelijke begin, trekt de schrijver mij toch dit spannende verhaal in, ik wil weten hoe het afloopt.

De schrijver is een Vlaming en is inmiddels gepensioneerd en hij woont al jaren in Thailand. Hij heeft een jeugdfilm gemaakt voor de Vlaamse tv en schreef ook toneelstukken. Grappig detail, hij creëerde ook de Vlaamse website “gratisrijbewijsoline.be” en schreef het bijbehorende boek. Misschien komt daar de zakelijke kant vandaan? Verder heeft hij ook een vervolg geschreven op “Een kras op haar ziel” en dat boek heet “Manila Madness”. Ik weet nog niet of ik dat wil lezen.

Meer recensies van Bermero