Sympathie voor de dader?

De spanning komt wat langzamer op gang dan in de eerdere boeken. Wel hangt er al snel een psychologische spanning. Anne zelf heeft moeite om dingen uit eerdere zaken te verwerken. Je leest ook stukken vanuit het gezichtspunt van de slachtoffers, die zich afvragen hoe ernstig het gevaar is dat hen bedreigt. Ook lees je stukken uit het gezichtspunt van de dader.

Ondanks dat je vrijwel meteen weet wie de dader is, blijft het boek wel interessant. De dingen die door de hoofden van de slachtoffers gaan trekken wel de aandacht van de lezer. Ook de dader is een geval apart. Er wordt weer gespeeld met het opwekken van sympathie voor de dader, net als in het vorige boek Paternoster. Je zou de dader op basis van zijn of haar daden moeten haten, maar er wordt toch een zaadje voor vergeving geplant. Zelfs de slachtoffers voelen dit. Ik vond dit geval qua haat, schuld en vergeving wel wat ingewikkelder dan het geval in Paternoster.

Anne en haar team komen meer tot leven omdat ze allemaal reageren op wat ze eerder hebben meegemaakt. DIt brengt ze ook dichter bij elkaar, er is minder machtsstrijd en competitie.

Het motief van de dader is verrassend en het ontwikkelt zich ook. Het plan in het begin van het boek is niet hetzelfde als aan het eind van het boek. Het is wel iets wat zeer moeilijk te achterhalen is voor een buitenstaander. Het is dus niet verwonderlijk dat het onderzoek van Anne eerst flink vastloopt.

Alleen als lezer ken je overigens het hele verhaal, omdat je zowel over de rechercheurs, de slachtoffers en de dader leest. De afzonderlijke partijen moeten vooral veel gissen. Dit zullen sommige lezers misschien wat minder fijn vinden. Het plot is niet rechttoe rechtaan en de oplossing is niet helemaal eenduidig.

Toch vond ik dit wel een fijn boek om te lezen. De psychologische spanning, de gedachten van de slachtoffers, opnieuw het subtiele spelletje omtrent schuld en vergeving, zijn allemaal dingen die dit boek interessant voor mij maakten. De motieven van de dader, die zich dan ook nog ontwikkelen, vond ik ook origineel.

Meer recensies van Bianca Brummelhuis