Moeizame relaties en een lastig te ontrafelen mysterie

Bianca Handgraaf 04 september 2024
Een klooster vlak na de oorlog waarin een vluchteling verblijft, een auto in een garage in Dublin twaalf jaar later met het lichaam van een jonge vrouw erin, een familie met een Duitse achternaam die handel drijft met Israël. Dat zijn de ingrediënten die John Banville in zijn boek 'De garage' gebruikt. Is er een moord gepleegd in de garage of niet? En zo ja,wie kan de dader zijn?

In het derde boek over patholoog anatoom Quirke en rechercheur Strafford is de relatie van de twee erg wankel. Vlak daarvoor hebben zij in Spanje elkaars pad gekruist maar dat heeft voor Quirke negatief uitgepakt. In dit deel ontdekt Quirke, dat de dode vrouw die in de garage gevonden is, geen zelfmoord heeft gepleegd maar is vermoord. Dat betekent, dat rechercheur Strafford op onderzoek uit moet gaan, daarbij geholpen door Quirke maar tussen die twee loopt het behoorlijk stroef.

De stijl van Banville is bijna ouderwets. Niet, zoals we tegenwoordig vaak zien, in elk hoofdstuk een perspectiefwisseling of een terugblik in de tijd. Het boek begint met een proloog over een gebeurtenis in een klooster vlak na de oorlog, daarna komen we in het Dublin van de jaren vijftig, tussendoor zijn we nog even in Beieren en als afsluiting is er een epiloog, waarin alle eindjes aan elkaar geknoopt worden.

Het verhaal is niet echt een detective. Het gaat meer om de relaties tussen de personen dan om de zoektocht naar de dader. Vooral de spanning tussen Quirke en Strafford wordt steeds groter, zeker als blijkt dat Strafford een romance blijkt te hebben met de dochter van Quirke. De stijl van Banville is vooral beschrijvend en past heel goed bij het tijdsbeeld dat hij neerzet. De couleur locale weet hij ook prima te beschrijven, vooral door zich te richten op de verschillen tussen protestanten en katholieken in het Ierland uit die tijd.

Het boek voert de spanning langzaam op en gaat rustig van gebeurtenis naar gebeurtenis. Er wordt in dit mooie verhaal een prachtig tijdsbeeld neergezet, waarin het vooral gaat om de relaties tussen personen onderling. En natuurlijk wordt het mysterie uiteindelijk ontrafeld. Heerlijk om te lezen.

Meer recensies van Bianca Handgraaf