Leugens en bedrog

Bianca Handgraaf 19 augustus 2024
Het zal je maar gebeuren als producent. Een nieuwe show verzonnen, kandidaten geselecteerd, opnames in gang gezet en dan bijna meteen moeten stoppen omdat één van de deelnemers wordt vermist.

Dat gebeurt in het boek Leugenspel van Clare Mackintosh tijdens de opnames van Exposure, een realityshow, die in Wales wordt opgenomen. Rechercheur Ffion Morgan wordt ingezet en krijgt snel daarna zelfs versterking van brigadier Leo Brady. En laat hij nou toevallig weer een oude vlam zijn van Ffion. Dat maakt samenwerking ietwat ongemakkelijk.

Het verhaal maakt dus een vliegende start in dit tweede deel over rechercheur Morgan en wordt nog spannender als er op de set van Exposure een moord wordt gepleegd.

De verhaalruimte is fantastisch. De bergen van Wales spelen een grote rol. Af en toe worden er wat zinnetjes in het Welsh rondgestrooid om de omgeving nog authentieker te laten overkomen. Daarnaast blijken de deelnemers vals te zijn voorgelicht. Ze dachten mee te doen aan een survivalshow maar blijken elkaars geheimen te moeten achterhalen. Achterdocht en bedrog overheersen daardoor. De opnameploeg en de producent zijn alleen maar op geld uit. Ze willen de show ten koste van alles laten doorgaan. Je kunt wel zeggen, dat we als lezer van de ene naar de andere spanningsboog toeleven.

De karakterbeschrijving van de hoofdpersoon versterkt dat nog. Ffion is een vrouw, die vaak eigenhandig beslissingen neemt, die niet altijd zo handig zijn. Ze werkt hard, zoekt in haar eentje zaken uit die ze eigenlijk met het onderzoeksteam zou moeten delen. Ze is sociaal onhandig en wordt nog onhandiger omdat Leo Brady in het spel komt. Het is misgelopen tussen Leo en Ffion maar diep van binnen voelen ze allebei nog iets voor elkaar. Het spel van aantrekken en afstoten wordt goed uitgebuit door de schrijfster.

In elk hoofdstuk wordt een dag van de week beschreven maar steeds vanuit een ander perspectief. Handig gedaan want daardoor ontdekken we ook wat de deelnemers van Exposure over elkaar denken en worden we meegesleept in de ontstane verwarring tussen Leo en Ffion.

Het verhaal zit slim in elkaar, heeft een fijne spanningsopbouw maar aan het einde een iets te vergezochte oplossing. Desondanks slaagt de schrijfster erin je mee te slepen in de gebeurtenissen en leef je mee met de hoofdpersonen. En zoals al achter op de kaft van dit boek vermeld staat: ‘Onmogelijk om niet als een blok te vallen voor Ffion Morgan.’

Meer recensies van Bianca Handgraaf