Dat ene moment....

Bianca Handgraaf 02 oktober 2024
De 14-jarige Shaq ligt na een steekpartij dood te bloeden vlakbij een winkelcentrum in Manchester. Die gebeurtenis trekt je meteen mee in het verhaal WHEN OUR WORLDS COLLIDED geschreven door Danielle Jawando. De eerste die hem helpt, is Chantelle. Twee andere jongeren, Marc en Jackson, raken er ook bij betrokken. Als Shaq in het ziekenhuis overlijdt, zoeken de drie elkaar op.
Ze hebben alle drie een gekleurde huid maar hebben ieder een andere achtergrond. Chantelle woont noodgedwongen bij haar oma, Marc valt onder jeugdzorg en gaat van adres naar adres. De enige, die een lekker leventje lijkt te leiden, is Jackson. Hij zit op een witte school en woont in een prima wijk. Ook heeft hij toegewijde ouders.De drie steunen elkaar na de dood van Shaq en dat leidt tot een afslag naar een nieuwe weg in hun leven.
We zitten zo’n beetje bovenop de gebeurtenissen. We voelen hoe het is om gediscrimineerd te worden. Het is afschuwelijk om te lezen hoe bevooroordeeld politieagenten kunnen zijn, als ze met iemand te maken krijgen die gekleurd is. Dat ontdekt Jackson op een later moment, als hij slachtoffer wordt van zinloos geweld en hij daarvan de schuld krijgt. We zien hoe Marc, die uit huis geplaatst is, voortdurend denkt dat hij naar een ander adres moet en zich daar ook naar gedraagt.
Het ontroerende aan dit verhaal is, dat de drie jongeren een vriendschap met elkaar ontwikkelen die onverwoestbaar lijkt. Veel dus om over na te denken en geweldig voor jong en oud om te lezen.

Meer recensies van Bianca Handgraaf